herrljunga

Modeskapare blev Herrljungaambassadör

Marcus Larsson: "Blandning av västkust, New York och Stockholm"
3:18 min

Marcus satte lilla Ljung på världskartan – nu är han Herrljungaambassadör. Med mottot att "aldrig göra jeans" startade han modeföretaget Ljung ihop med en kompis för sex år sen. Nu finns hans kläder hos över hundra återförsäljare, till och med i Kina, och varumärket uttalas med vördnad i branschen.

Dock har han fått krypa till korset och lägga jeans till sortimentet, och i fredags blev han också utsedd till årets Herrljungaambassadör.

– Det har varit en rolig resa hittils.

Ni "gör kläder för killar". Berätta, vad är din grej?

– Vi startade märket Ljunga september 2006, första kollektionen var ute hösten 2007. Vi inriktar oss på killar. Jag brukar beskriva en konsument av märket som om man stoppar in en västkustkille, en rockstjärna från New York och en mäklare från Stockholm i en hatt och skakar om lite. Så det kan vara lite vad som helst.

Hur uttalar man Ljung på engelska?

– Likadant som på svenska. Stavningen lj är väldigt ovanlig, förutom i Sverige, men folk får lära sig. Det är faktiskt bara svenskar som uttalar det som "young" när de ska översätta. Tyskar tillexempel säger "djung".

Hur ska du fira att du blivit ambassadör?

– Jag firade i Herrljunga i fredags när jag fick priset. Jag blev ganska förvånad faktiskt, det var lite olika personer som var nimonerade. Jag har fått för mig att både fotboll och Samuel Holmén är mer populära än mig i bygden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".