Taxiförare drabbas av vardagsrasism. Foto: Scanpix
Borås

Vardagsrasism drabbar taxiförare

Taxichafför "Man vill inte jobba längre"
1:32 min

Rasism hör vardagen till för taxichaufförer och många chaufförer råkar varje vecka ut för rasistiska kommentarer.

I veckan blev det stor uppmärksamhet kring att en av Västtrafiks entreprenörer gick med på en kvinnas krav på att få en "svensk" förare och inte någon invandrare när hon skulle åka sjuktransport, , Lena Karlsson, trafikchef på Taxi Borås, kan vittna om många liknande förfrågningar.

Rasism hör vardagen till för taxichaufförer. Chaufförer med utländsk bakgrund får utstå både rasistiska kommentarer och hot, och under fredag- och lördagkvällar är arbetsmiljön som tuffast enligt Lena Karlsson, trafikchef på Taxi Borås.

I veckan blev det stor uppmärksamhet kring att Västtrafik gick med på en kvinnas krav på att få en "svensk" förare och inte någon invandrare när hon skulle åka sjuktransport.

Lena Karlsson på Taxi Borås vittnar om liknande förfrågningar inom taxibranschen.

– Vi får sådana förfrågningar hos oss, och då är det väl främst på kvällar på helgerna. Det är mestadels kunder som ska åka till krogen och då kan de be om att få en svensk chaufför. Då svarar vi att det får man inte välja utan att det alltid är närmaste bil som kommer. Står man på sig i det läget och säger att man ändå vill ha det, då hänvisar vi vidare till ett annat bolag, för vi tillgodoser inte det kravet, säger Lena Karlsson.

Fientlighet
Att man får sådana här förfrågningar tror Lena Karlsson beror på fientlighet mot invandrare eller att man tidigare har åkt med någon som man tycker sig ha svårt att prata med och som kanske inte är hundra på svenska. Lena Karlsson förklarar dock att man på Taxi Borås har språkkrav som varje förare måste leva upp till.

– Men främst tror jag att det är vardagsrasism som det handlar om, därför att det är främst på fredag- och lördagkvällar vi får de frågorna.

Förutom de förfrågningar som emellanåt görs om svenska chaufförer märker Taxi Borås också av rasismen på så sätt att förarna får utstå den i bilen.

– Våra förare råkar ju tyvärr ut för den här rasismen, så att våra utländska förare har en tuffare arbetsmiljö.

"Kliv ur!"
Lena Karlsson menar att blir kommentarerna mot föraren för personliga eller attackerande får föraren sätta en gräns och helt enkelt stanna bilen och säga åt kunden att kliva ur.

Just att kunderna ringer och frågar efter en svensk förare händer enligt Lena Karlsson ett par gånger i månaden, men rasismen som föraren råkar ut för i bilden är desto vanligare.

Faran jobbar som taxichaufför på Taxi Borås och han berättar att man som taxichaufför med utländsk bakgrund får ta mycket skit.

– Det kan ju till exempel förekomma vissa frågor, som när kunden bara hoppar in i bilen och första frågan du får är vart du kommer ifrån och varför du kom hit. Tio trevliga kunder och sedan kommer en kund som säger sådana ord, då blir man besviken egentligen. Då vill man inte jobba längre.

Elin Ternander
elin.ternander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".