Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Marcus Hedelin på Elfsborgs marknadsavdelning. Foto: Joel Wendle P4 Sjuhärad
sport - fotboll

Sponsorerna sluter upp kring Elfsborg

Marcus Hedelin: "Vi står oss ju bra"
1:37 min

Trots en långdragen lågkonjunktur så fortsätter fotbollsföreningen IF Elfsborg att öka sina sponsorintäkter. De senaste månaderna har Elfsborgs marknadsavdelning jobbat för högtryck för att knyta upp sponsorer inför den säsong som snart drar igång.

Arbetet med att fixa sponsorer har varit lyckosamt, berättar Marcus Hedelin.

– Under min tid i Elfsborg har vi aldrig haft så många nya kunder inför en ny säsong. Jag har varit här i fem år. Det beror på att vi har stärkt upp vår marknadssida. Sedan har vi ett par väldigt bra höjningar bland våra befintliga psonsorer också.

Lågkonjunktur verkar inte spela någon roll när det handlar om Sjuhäradsföretagens vilja att stötta Elfsborg. Föreningen drog förra året in rekordmycket pengar från sina sponsorer. Enligt Marcus Hedelin på Elfsborgs marknadsavdelning så räknar klubben i år med att öka med ytterligare någon miljon och landa på omkring 45 miljoner kronor i sponsorintäkter.

Näst mest spons
Enligt en undersökning som tidningen Sport och affärer gjorde för ett par år sen, var det då bara Malmö FF som drog in mer pengar i sponsring än Elfsborg.

– Vi står oss ju bra. Vi är före lag som AIK, IFK Göteborg och Helsingborg. De tycker jag är ruskigt imponerande.

Att ha ett färskt SM-guld i ryggen är förstås ingen nackdel när Elfsborg jagar nya sponsorer. Men den sportsliga framgången för klubben är ändå inte det mest avgörande för företagens sponsringsvilja, menar Marcus Hedelin.

– Det är svårt att sälja in sportslig framgång. Vi försöker hitta andra värden som gör att man är med, oavsett om vi kommer åtta, nia eller vinner.

Stan sluter upp
Istället verkar sponsringsframgången för Elfsborg handla mycket om att klubben har lyckats skapa ett stort engagemang och blivit en angelägenhet för hela Sjuhäradsbygden – något som många företag uppenbarligen vill vara delaktiga i.

– Jag har aldrig känt det så tydligt som när jag åkte själv in til guldmatchen förra året. Då kändes det att hela staden och hela bygden var bakom Elfsborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".