1 av 2
Elever på Montessoriskolan i Ulricehamn räknar. Skolan har varit med som pilotskola i Matematiklyftet. Foto: Åsa Dahlberg P4 Sjuhärad
2 av 2
Montessoriskolan i Ulricehamn har varit med som pilotskola i Matematiklyftet. De yngre eleverna utmanas genom att göra egna matematiska problem. Foto: Åsa Dahlberg P4 Sjuhärad
ULRICEHAMN

Lyft för matematiklärare i Ulricehamn

Lärare: "Jag tänker lite annorlunda"
4:45 min

Matematiklyftet ska göra svenska elever bättre på matematik. Montessoriskolan i Ulricehamns lärare har redan fått gå utbildningen.

Svenska elever ska bli bättre på matematik. Skolverkets storsatsning heter Matematiklyftet och är en vidareutbildning för lärare som ska börja hösten 2013. Nästan 14 000 lärare kommer att få möjlighet att gå.

Undviker enkla frågor
Under 2012 har några skolor valts ut för att vara pilotskolor och en av dem är Montessoriskolan Lindängen i Ulricehamn där läraren Johanna Grönesjö undervisar. Hon tycker att Matematiklyftet fått henne att ändra sitt sätt att fråga sina elever.

– Jag undviker de där ja- och nej-frågorna. För att utveckla sin matematiska förmåga måste man få resonera i grupp, tänka själv, diskutera med andra och jag låter eleverna få göra det i större utsträckning, säger Johanna Grönesjö.

Under året som gått har lärarna på Montessoriskolan tillsammans med en handledare från Göteborg träffats för diskutera matematik och framför allt hur man bäst lär ut matematik.

Försöker ta hjälp av varandra
Undervisningen bygger mycket på kollegialt lärande som innebär att lärarna sinsemellan jämför erfarenheter och tipsar varandra om metoder, en inlärningsprocess som de även försökt introducera bland eleverna. Och eleverna i sexan på Montessoriskolan Lindängen verkar tycka att just diskussionen och att lära ihop med en kamrat är riktigt kul.

– Det är jätteroligt att lösa i grupp, säger de unisont.

Får ni verkligen hjälp av varandra eller blir det mest flams och trams?

– Det kan bli flams och trams om man hamnar med någon som man är väldigt bra vän med, men oftast så räknar man på bra, säger Theodore Berggren.

Gunilla Jacobsson, rektor på Montessoriskolan Lindängen i Ulricehamn, tror att matematiklyftet kommer att ha betydelse för undervisningen både nu och på sikt.

– Det är generellt i Sverige en process som kommer att ge resultat på sikt, men jag ser redan nu att våra lärare har börjat tillämpa mycket med en gång, som till exempel snabbare återkoppling till eleven, säger hon.

Läs mer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".