Tranängsskolan i Tranemo. Foto: Jan-Åke Thorell.
BORÅS

Borås skolor framåt med stormsteg, andra släpar efter

1:31 min

Borås är en av de kommuner som förbättrat grundskolan mest de senaste åren - från plats 190 till plats 73 i landet enligt SKL:s senaste jämförelse. Sämre går det för Tranemo, Svenljunga och Ulricehamn.

I det kommunala samarbetsorganet Sveriges kommuner och landstings jämförelse av landets grundskolor ligger Bollebygd, Vårgårda och Borås i topp i Sjuhärad. Där nådde runt 80 procent av kommunernas niondeklassare målen i alla ämnen förra läsåret.

Rejäl klättring
Borås är en av de kommuner som förbättrat grundskolan allra mest i landet de senaste åren. En som är nöjd med det beskedet är Lena Palmén, ansvarigt kommunalråd i Borås.

– Det Borås stad är en imponerande bedrift. Med det tycker vi ska vara väldigt glada och nöjda idag och all personjal som sliter ute på skolorna dagligen.

På fyra år har Borås tagit sig från plats 190 till plats 73. Enligt Palmén beror detta på att man till exempel startat en utvecklingsenhet med ett övergripande ansvar för skolans utveckling.
Även när kommer till hur motiverade eleverna är ligger Borås bättre till än riksnittet.

– Ett lysande exempel var matematiksatsningen tycker jag. Där lyfter vi lärarens roll i klassrummet för att få en glädje i utbildningen. Där har vi haft ett väldigt struktuerat arbete.

Kommer ni göra liknande satsningar i andra ämnen?

– Jag kan inte svara i detalj på vad som behöver göras, vi måste analysera det först. Men tanken är att vi ska jobba på det viset även i andra ämnen.

Skolan viktig för hela staden
Kommunchef Svante Stomberg är glad över att Borås är på väg åt rätt håll, men poängterar att arbetet fortsätter. Han vill att skolan ska vara en viktig fråga för alla kommunens delar.

– Det som händer i skolan berör alla förr eller senare. Skolan är på något sätt samhällets spegel - lyckas vi inte där får det konsekvenser för hela samhället. Idag har vi en bild som innebär att samtliga chefer i Borås förstår att man ska vara delaktig i det här arbetet.

Ulricehamnselever - nöjda men med dåliga betyg
Sämre har det gått för Tranemo, Svenljunga och Ulricehamn. Där nådde mellan 60 och 70 procent av niondeklassarna målen.
Men när eleverna själva får svara på frågan om hur motiverade de blir av sin undervisning, är samma tre kommuner bland de tio bästa i landet.

Anne Marie Stensson är en av verksamhetscheferna för skolan i Ulricehamn. Hon tror att elevinflytande är viktigt för motivationen.

– Att vi möter eleverna på ett värdigt sätt, att vi lyssnar på deras åsikter. Sådant kan bidra till att eleverna trivs.

Utmaningen för Ulricehamns skolor är nu att minska glappet mellan elevernas motivation och deras faktiska resultat.

– Vi jobbar jättemycket med detta, och har börjat att följa upp kunskaper på ett helt annat sätt än tidigare. Tidigare har svenska, engelska och matematik varit viktigare - nu har alla ämnen samma värde.

Caroline Widenheim
caroline.widenheim@sr.se

Läs rapporten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista