Dan Persson och Mikael Dahlgren visar den nya cyklistairbagen. Foto: Sanna Thorén, P4 Sjuhärad
Vårgårda

Autolivs cyklistairbag ska rädda liv

1:23 min

I Vårgårda har man tagit fram en revolutionerande uppfinning som kan komma att rädda många liv i framtiden. På företaget Autoliv i Vårgårda har man nu tagit fram en ny typ av airbag, som ska skydda cyklister och fotgängare.

– Den täcker hela vägen upp till taket och är på 200 liter vilket är väldigt stort för att vara en airbag, säger Mikael Dahlgren.

– Det är en del av utvecklingen, säger VD:n för Autoliv i Vårgårda, Dan Persson.

– Vi har jobbat i 20-30 år med att ta hand om dom som sitter inne i bilarna, nästa steg är att ta hand om dom som är ute i trafiken.

Dan Persson berättar också att intresset för den nya airbagen är stort, man har haft besök från alla dom ledande biltillverkarna och samarbetar just nu med fyra av dom för att ta fram ett koncept som passar just dom. Och cyklistbagen är en världsnyhet, ingen liknande produkt finns på marknaden idag. Realistiskt kan cykelbagen tas i produktion som tidigast 2017.

Man började arbetet med airbagen genom att forska på hur dödliga olyckor ser ut mellan fotgängare och personbilar och mellan cyklister och personbilar. Man kom fram till att vindruteområdet stod för en majoritet av dom dödliga skadorna, framför allt ramen och vindrutans nedre del. Detta blev grunden för utvecklandet av cyklistbagen.

– Den vanligaste olyckan är när cyklisten kommer från sidan och den näst vanligaste var att man körde på cyklisten bakifrån, det var mer ute på landsbygden, , säger Rikard Fredriksson som lett forskningen.

-- En förklaring till att bagen ser ut som den gör, är att det är framför allt ramen och de hårda delarna som orsakar störst skador.

– Det första som händer är att ett givarsystem känner av kollisionen, det kan antingen vara kameran som sitter i vindrutan som känner av att något är på gång att hända eller sensorerna i kofångarskenan. Och då lyfts huven upp och därefter fylls airbagen upp. Vindrutan och huven är relativt mjuka, på så sätt har man täckt av de hårda delarna med airbagen, säger Mikael Dahlgren

Hur känns det att ha varit med och kommit på en sådan här sak som faktiskt kan rädda liv?

– Det är jätteroligt, säger Rikard Fredriksson. Och precis som Dan säger har vi jobbat länge med att skydda de som sitter inne i bilen. Men tittar man på världen är det precis lika många fotgängare och cyklister som dödas som de som sitter i bilen. Och där har vi nästintill inte gjort nånting. Det är jättespännande att se vad vi kan göra där och vad utfallet blir. Det vet vi ju inte riktigt än.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista