Foto: Frida Hedberg/Scanpix

Sjuhärad runt på nedlagd banvall

"Verkligen naturskönt"
4:45 min

Femton mil cykelled, varav tolv bilfria  - det bjuder den nyinvigda Sjuhäradsrundan på. Rundan går till största delen på en asfalterad gammal banvall, och erbjuder ett nytt sätt att upptäcka Västsverige från cykelsadeln.

Arbetet med Sjuhäradsrundan påbörjades i början av 2000-talet, då orterna Borås, Ulricehamn, Svenljunga och Tranemo gick samman för att undersöka möjligheterna till en gemensam cykelled. Samtliga orter hade då långa sträckor järnväg som inte användes, och tanken var att man skulle kunna utnyttja denna.

Sommaren 2010 gjordes en gemensam förstudie, vilken resulterade i att man började bygga cykelleden på de gamla banvallarna.

Just det faktum att leden är byggd på gammal järnväg gör den lättrampad, säger Jan-Åke Claesson på tekniska förvaltningen i Borås stad har varit med och arbetat med Sjuhäradsrundan

– Det innebär att du inte har några branta lut, det är en jämn bra lut hela tiden.

Omväxlande natur
Idag består Sjuhäradsrundan av 15 mil asfalterad cykelväg, varav 12 är bilfria. Rundan består av fyra etapper, vilka löper mellan de olika orterna. Men det är inte fråga om någon stadscykling, eftersom större delen av banan går ute i skogen.

– Det är verkligen ute i naturen. Sedan har du ju olika typer av natur, tar du sträckan Borås-Ulricehamn har du skogs- ängs- och åkermark, medan Ulricehamn-Tranemo är mer sjö-nära, säger Jan-Åke Claesson.

Sjuhärad går i bräschen för cykelupplevelser
Sjuhäradsrundan är pilotprojekt i en nationell satsning kring uppmärkta och skyltade cykelleder. Jan-Åke Claesson har suttit med i projektet som kommunal representant, han berättar att fler cykelleder är på gång runt om i landet. På sikt kommer Sjuhäradsrundan att ingå i ett ännu större nätverk av cykelleder.

Han är övertygad om att cykelturism är en trend på uppgående.

– Cykel över huvud taget är på uppgång. Det kommer att växa fortare och fortare.

Stopp längs vägen: Museum och makabra händelser
Han avslutar med att tipsa om några smultronställen man inte får missa.

– Kindsbanan söder om Borås är ett unikum i sig. Den invigdes 1885 och togs ur bruk 1902, och var alltså bara igång i 17 år. Glasets hus i Limmared är relativt nytt men intressant. Sedan har vi ett ställe på sträckan mellan Borås och Ulricehamn där ett lok spårade ur 1919. Än idag kan du se var loket låg. Det är små, men ändå speciella grejer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".