Kaninlandet, Liseberg. Foto: Hanna Sandgren/SR
GÖTEBORG

Färre besökare på Liseberg än väntat

"Det har varit en lite för bra sommar vädermässigt"
1:30 min

Besökandet på Liseberg har inte uppfyllt förväntningarna hittills i år. Kaninlandet som kostade Liseberg 200 miljoner kronor skulle ge ökad publik under sommaren men så har det alltså inte blivit.

--Vi hade hoppats på lite mer folk. Sen är den investeringen vi gjorde inför i år har vi framförallt gjort för lång sikt. Det är en investering som skall hålla i många många år. Liseberg har inte satsat stort på den här målgruppen på flera år och framförallt inte så här koncentrerat, säger Pelle Johanisson, vice VD för Liseberg.

Inget rekordår
Men trots den stora satsningen på barnfamiljer har inte besöksantalet ökat. Även om sommarsäsongen inte är slut än så kan Liseberg redan nu se att det inte blir något rekordår i år.

Att besöksantalet inte kommer upp i dom nivåer som ledningen hoppats på anser vice VD Pelle Johanisson inte är unikt för Liseberg då andra nöjesparker följer samma mönster. En av anledningarna menar han är det varma vädret som har gjort att stränder och bad lockat mer just denna sommar.

Lite för bra sommar
--Det får inte vara för varmt och för soligt. Det bästa för oss är om det regnar på morgonen och sedan spricker upp. Så kanske att det har varit en lite för bra sommar rent vädermässigt.

– Vi är trygga med att vi har en ny berg- och dalbana som kommer nästa sommar. Men man kan inte räkna med de här snabba svängningarna i vår bransch utan det är ett tålmodigt arbete som gäller även för oss, säger Pelle Johanisson.


Hampus Rundberg
hampus.rundberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".