Apotekstjänst tillbakavisar kritik

Efter tung kritik från både vårdpersonal och politiker kommer nu ett svar från Apotekstjänst där de inte vill ta ansvar för problemen och hävdar att bristerna inte är så allvarliga som tidigare uttryckts.

Apotekstjänst väljer att försvara sig i ett pressmeddelande där man avvisar den kraftiga kritik som riktats mot företaget de senaste veckorna.

De hävdar att Apoteket har inte medverkat lojalt i överföringen av driften till Apotekstjänst och att den därför har försvårats.

Att företaget hamnade i pengaproblem och fick begära 25 miljoner kronor i förskott av regionerna, berodde på felaktig information i upphandlingsunderlaget. Därför anser de att det var ansvarsfullt och rätt av regionerna att ge förskott.

Apotekstjänst säger att man ser ”med tillförsikt” fram emot Konkurrensverkets granskning.

Man skriver också att av alla leveranser är det bara en halv procent som försenats på grund av Apotekstjänst eller deras leverantör Posten.

I pressmeddelandet hävdar man att de farmaceutiska felen är närmast försumbara. Och att ett betydligt större problem är de fel och svårigheter som orsakats av att vården inte använder sitt IT-system på ett korrekt sätt och Apotekets bristande överlämning.

Apotekstjänst framhåller också att de kvalitetsmässigt med råge uppfyller kraven i avtalet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".