Jämställdhetsminister Maria Arnholm. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio

Barngruppernas storlek ämne för ny forskning

1:36 min

Det finns en smärtgräns för hur stora barngrupperna kan vara i förskolan utan att kvaliten går förlorad. Men det är inte den enda faktorn som avgör om förskolebarnen lär och utvecklas. Det visar en färsk studie vid Göteborgs universitet.

– Har man över tjugo barn med småbarn i gruppen så är det för många barn. De klarar inte av hur många relationer som helst. Lärarna klarar inte av att hålla reda på vilka som gjort detta och detta och så vidare. Energin går åt till det mer än att kommunicera med barnen, säger Ingrid Pramling Samuelsson som är professor i pedagogik.

Studien har gjorts både genom fältstudier och enkäter med personal i förskolan och resultaten visar att det är många fler faktorer än just barngruppens storlek som avgör kvaliten på förskolan.

Enligt Ingrid Pramling Samuelsson är det lika viktigt med lokalernas utformning, barngruppens sammansättning med till exempel ålder, och personalens kompetens. Och en stark önskan från professorerna vid Pedagogen i Göteborg är att förskollärarutbildningen förlängs till fyra år.

Och jämställdhetsminister Maria Arnholm lovar att lyssna på forskningen.

– Mitt viktigaste bidrag är att stödja de som jobbar i förskolan. På samma sätt som vi satsar på lärare ska vi också satsa på förskollärare. Se till att det blir karriärtjänster och möjligheter till utveckling och förkovran även där. Medarbetarna i förskolan är den allra viktigaste kvalitetsfaktorn.

Carina Holmberg
carina.holmberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista