Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Meckas reklamkampanj. Foto: Privat
2 av 2
Anders Kåpe. Foto: Privat
BORÅS

Reklambyrån Mecka till VM i direktreklam

"En konstig idé kan leda rätt"
3:10 min

Det handlar inte bara om snygg reklam eller bästa idén. Marknadsföringen måste visa att den fungerar också.

För andra året i rad har reklambyrån Mecka i Borås gått vidare till världsmästerskapen i direktmarknadsföring, det så kallade Echo Awards i Chicago. Tillsammans med tre byråer i Stockholm ska de tävla för Sverige om ädla medaljer i oktober.

Ni fick en kabel från Nexans, en stor tjock elkabel och så ska ni sälja den. Hur tänker ni då?

– Först gick vi igenom med kunden vad det är som är bra med kabeln. Varför den är annorlunda. Den här nya kabeln var lätt skalad, så vi försökte hitta något som är svårskalat som attan så gör vi det lätt skalad. Det blev en kokosnöt som fick bli symbol för det.

Den som kom på kokosnöt fick han extrabonus?

– Nä, vi pratar om det ofta vem som kommer på grejer, men det är en blandning av allt man gör och allt man säger som tillslut leder fram till att det här ska vi göra, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".