1 av 4
Arkivbild. Tunnelborren Åsa i Hallandsåsen. Foto: Stefan Andersson.
2 av 4
3 av 4
Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
4 av 4
Jan Hartlén lägger sista tunnelbiten på plats. Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
WEBB-TV

Borren Åsa är igenom Hallandsåsen

Projektchefen: "Härlig känsla - allt är klart om två år"
1:29 min

Efter drygt 20 år möda och kamp kom genombrottet idag. Vid lunchtid slukade borren Åsa den sista biten av det besvärliga urberget i tunneln genom Hallandsåsen.

– Ja, man kan kalla det för ett historiskt ögonblick. Den första borren började sitt arbete för 20 år sen, men projektet fick avbrytas 1997 i samband med giftskandalen då, säger Ekots reporter Jens Ericson som fanns på plats.

Jan Hertlen började som oberoende expert åt regeringen efter giftskandalen och är fortfarande kvar.

-- Det är en fantastisk känsla. Nu har vi borrat två tunnlar och den andra tunneln gick dubbelt så fort som den första, säger teknikchefen Jan Hertlén.

När bygget startade 1992 skulle det ta fem år och budgeten var en bråkdel av de 10,5 miljarder som tunneln väntas kosta. Skandalerna har varit många och lärdomarna ännu fler.

 –  De största utmaningarna har framförallt varit geologin. Vi har ett väldigt svårt berg på gränsen mellan Skåne och Halland, säger Jan Hertlén.

Det sprickiga berget i kombination med det ovanligt höga vattentrycket har varit en gigantisk utmaning för tunnelbyggarna. Efter giftskandalen fattades beslutet att klä in tunnelrören i betong för att hålla vattnet borta.

När genombrottet är ett faktum ska tunneln inredas och testas innan det första tåget kan rulla mot slutet av 2015.

När rubrikerna var som svartast i samband med giftskandalen på 1997 gjorde dåvarande kommunikationsministern Ines Uusman från Halland det kritiserade uttalandet med andemeningen att det skulle vara rimligt att bygga klart tunneln på ett miljösäkert sätt eftersom det gick att åka till månen fram och tillbaka.

Fick Ines Uusmann rätt till slut?

  – Att det gick att bygga tunneln fick hon rätt i. Men det krävdes väldiga instatser, säger Jan Hertlén. 

Anna Nyberg
anna.k.nyberg@sverigesradio.se


Fakta tunnelbygget genom Hallandåsen

Tunneln ökar kapaciteten på Västkustbanan med 24 tåg i timmen jämfört med fyra i dag. Väntas bli klar för trafik i december 2015.

1992: Bygget startar. Dåvarande entreprenören Kraftbyggarna använder en borr som inte alls är designad efter de svåra förutsättningarna.

1995:  Kraftbyggarna lämnar projektet.

1996:  Skanska tar över entreprenaden.

1997: Tunnelbygget stoppas efter misslyckade försök med att täta tunneln med Rhoca Gil. Medlet stelnade aldrig och det giftiga ämnet akrylamid försvann ut i naturen. Kor och fiskar dog,  dricksvattnet var förorenat och tunnelbyggare visade symptom på förgiftning. Flera chefer åtalades senare för olika brott.

2001: Regeringen säger ja till fortsatt tunnelbygge

2002: Skanska får tillsammans med franska företaget Vinci i uppdrag att bygga klart tunneln.

2003: Omstart. Nytt utsläpp av cement och bentonit i Lyabäcken.

2005: Nya borren Åsa på plats för att borra söderifrån.

2010: Genombrott för den första av de två tunnlarna.

2013: Genombrott för båda tunnlarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".