Elin Bornell, skådespelare på Borås Stadsteater, står bakom Monica Wilderoths vision. Foto: Maria Hansson, P4 Sjuhärad
Borås

Skådespelare bryter tystnaden kring Wilderoth

4:13 min

Skådespelaren Elin Bornell berättar nu att hon alltid stått bakom Monica Wilderoths vision. Wilderoth hoppade av som teaterchef i tisdags efter att hon haft svårt att enas med chefer.

Ingen på teatern har hittills velat kommentera avhoppet, men nu bryter skådespelaren Elin Bornell tystnaden.

– Det har varit väldigt mycket fokus på det som Monica Wilderoth har tagit bort från repertoaren. Jag vet inte om folk vet vilka det är som ska komma hit och regissera, bland andra Erik Holmström som har blivit jätteuppmärksammad bland annat för sin uppsättning av SCUM-manifestet på Turteatern i Stockholm. Nu har Monica fått honom att komma till Borås stadsteater och göra tre produktioner, det är så häftigt.

Elin Bornell påpekar också att Anna Pettersson som fått DN:s kulturpris kommer att gästspela på Borås stadsteater den 11:e och 12:e oktober med sin rosade föreställning Fröken Julie.

– Det pratar man ingenting om, det tycker jag är upprörande.

Tror du att de hade kommit till Borås stadsteater om det inte varit för Monica Wilderoth?

– Det kan jag inte svara på, men det hänger givetvis ihop med att hon har en vision och idé som de nappat på.

Måste satsa på bredare publik
Men Elin Bornell vill även prata om publiken, hon menar att den nya repertoaren är ett bra sätt att locka ny publik till teatern.

– Om man vill satsa på en ny publik, vilket man måste, man har ett uppdrag att göra det. Nu kommer ungefär 30 procent av boråsarna till teatern, det betyder att det är väldigt många som inte kommer hit. Dem måste vi försöka locka, vad är det som gör att de inte kommer? Det måste vara så att vi har spelat saker som de inte är intresserade av eller så vet de inte vad vi gör. Det försöker Monica med den här repertoaren att ändra på. Vilka är det? Unga till exempel, människor som inte är bundna av svenska traditioner, studenter och så vidare.

Hon påpekar också att det inte handlar om att publiken som kommer nu är oviktig, men att uppdraget är mycket bredare än det man gjort tidigare.

– Vi måste spela för alla. Det är vår plikt. Kulturen måste vara större än så.

Men kan du förstå kritiken mot att tre publikdragande föreställningar plockas bort?

– Egentligen inte. Hon har inte plockat bort tre föreställningar heller, för revyn har ingenting med stadsteatern att göra utan den har ju gästat. Det finns inte så många chanser att sätta upp föreställningar. Vi har en viss budget, vi har en plats och vi har ett visst antal människor som kan jobba. Har man då ungefär sju möjligheter på sig under en säsong att ta upp problem, politiska händelser, försöka belysa och problematisera det som händer i samhället, vill man verkligen satsa på en ny publik då måste man ta det på allvar och köra hela vägen ut. Då kanske några föreställningar får ryka något år, eller några år.

Vad tänker du nu om att Monica Wilderoth har slutat då?

– Det jag kan säga är att vi förlorar en mycket spännande konstnär i Borås. En konstnär som skulle kunna vara banbrytande i vårt land.

Tidigare publicerat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista