1 av 4
Intrycken är många i en matbutik, och de är väl utvalda. Foto: Scanpix.
2 av 4
"Nu kan jag unna mig lite extra" - sista chansen att sälja. Foto: Scanpix.
3 av 4
Här börjar "kampen". Foto: Scanpix.
4 av 4
"Så mycket varor - måste vara ett erbjudande". Massexponering på gavlarna är en viktig detalj för butikerna. Foto: Scanpix.
TEMA MAT

Så manipuleras du i mataffären

Forskare: Plötsligt blir man väldigt sugen på kanelbullar...
2:57 min

"Bulla bulla", doftstimuli och sambandsexponering - alla är trix för att få oss att handla mer i matbutiken. Teknikerna är ett välutrett forskningsområde och innebär stora pengar för branschen.

Redan innanför spärren i mataffären möts vi av högar med glödlampor, batterier, stearinljus och fryspåsar.

En tillfällighet? Nej - allt finns där av ett skäl och det handlar om att snabbt få kunden att köpa något, komma över köpspärren.
Enligt en källa i branschen ökar de totala inköpen med 10 procent om man lyckas med det tidigt i affären, och därför väljs könsneutrala produkter som alla troligen behöver.

Doftmanipulation
Malin Sundström är forskare på Swedish Institute for Innovative Retailing på Högskolan i Borås och är specialiserad på hur kunderna påverkas i butiken.

– Även om man har en shoppinglista händer något i butiken. Ofta är det saker som vi inte ens är medvetna om, dofter, ljud och ljus.

Sundström konstaterar att handlarna i Sverige inte tar till alla trix man kan, enligt henne troligen för att konkurrensen inte är lika mördande som i exempelvis USA.

– De använder mycker mer stimuli. Alla tycker väl det är attraktivt när det luktar nybakat, och i USA har man därför (doft)essenser i ventilationssystemen som gör oss sugna på bröd eller bullar.

Smart skyltning
Malin Sundström berättar vidare om "Bulla Bulla" - ett gammalt sätt att skylta där man ställer upp massor med varor nära kassan.

– När man står där och har varit en duktig kund och handlat det man ska, då är det lätt att man tar något extra (som en belöning). Då är det viktigt att det är varor i ett överflöd - då utgår man från att det är billigt.

Sedan är butikerna bra på att samskylta; grillkol och tändvätska hamnar vid korven på sommaren, glögg och stearinljus återfinns vid pepparkakshyllan vid juletid.

– Det kallar vi sambandsexponering, det hjälper kunden att vara logisk i inköpen. Om jag ser en massa äpplen och en pajform tänker jag "åååh äpplepaj". Eftersom jag kanske inte vet om jag har en pajform tar jag det också.

Stora kundvagnar
Att trigga igång kundens bunkringsbeteende är en annan vanlig teknik. De flesta har säkert sett "Max 2 per hushåll".

– Det är principen om brist. Där stimuleras hjärnan till att tänka att "oj, jag måste skynda mig. Här får jag bara köpa två stycken - självklart måste det vara ett bra erbjudande!".

Men inte bara skyltning, doft och ljud används. De extra stora kundvagnarna som förekommer i många affärer kan uppfattas som en bättre service , men de skapar också en optisk illusion.
Enligt en branschinitierad nyheterna talat med handlar det helt enkelt om att det ska se lite ut i vagnen medan man handlar. Då är det lättare att plocka till sig lite till.

Forskaren Malin Sundström konstaterar dock att vi svenskar inte är så lättlurade som man kanske kan tro, i alla fall inte innan vi kommit in i affären.

– Det man kan se är att vi är ganska smarta som konsumenter. Vi är ganska väl förberedda när vi kliver in i en butik och vet ungefär vad vi ska köpa.

Gör vi det då?

– Nej...

Fråga

Hjälp oss granska

P4 Sjuhärad granskar maten. Tipsa oss!

Kemikaliemat, smarta lockvaror och stressiga luncher - denna vecka synar vi vår mat.
Vad tycker du vi ska titta på?

Tipsa på 033-17 75 45 eller p4sjuharad@sr.se.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".