Ett rosa band. Fotograf: Stefan Gustavsson / SvD / TT
P4 MORGON

Pinkwashing - rosa band och pengar

2:15 min

Rosa produkter överallt och bara bröst i reklamen. Allt för att samla pengar till ett välgörande ändamål, eller ett sätt för företagen att sälja mer. Konsumentanalytikern Tobias Rasmusson berättar om fenomenet pinkwashing.

Pinkwashing har exploderat de senaste åren. Å ena sidan vill företag visa att man tar socialt ansvar. Du som köpare känner att du gör något bra.

Å andra sidan är det ett sätt att sälja mer och locka fler kvinnliga kunder. Och man får visa bröst i reklam.

– Sex säljer. Det är en klassiskt inom reklam. I Sverige idag finns ganska mycket regler, men sätter du det i anslutning till Rosa bandet är det mycket lättare att visa ett par bröst, säger Tobias Rasmusson, konsumentanalytiker.

Fenomenet finns även när det gäller miljö, "greenwashing", eller "redwashing" där man politiskt värnar om exempelvis jobb i krisens europa. 

Hur viktiga är då pinkwashing för att samla in pengar?

– Produkterna är ett komplement till det vanliga givandet, säger Sara Brodal, insamlingschef på Cancerfonden. Hon poängterar också att det alltid måste framgå vilken organisation som får pengarna när man köper en vara eller tjänst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista