1 av 3
Alexandra Misic från Borås. Foto: privat.
2 av 3
Epatraktorer. Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
3 av 3
En Volkswagen ombygd till en Epa-traktor. Foto:Drago Prvulovic/TT
BORÅS

De slåss för Epa-traktorns framtid

Epa-fantast: Folk gör idiotomkörningar
1:59 min

De har blivit färre men finns kvar. Intresset för Epa-traktorer är stort menar Alexandra Misic från Borås, men hon oroas av att det diskuteras ett förbud.

I somras anordnade Alexandra Misic tillsammans med sin kompis Tobbe Johansson en Epa-träff i Borås.

De hade väntat sig omkring tio, femton besökare - det kom 73 Epa-traktorer från hela landet. Men deras intresse går inte hem hos alla. Ofta bemöts de rätt illa av övriga bilister.

– När jag hade min första Epa-traktor tyckte jag att folk betedde sig väldigt illa. En gång var det en som körde om, vevade ner rutan och pekade finger. Det är väldigt omoget, vi har ju lika stor rätt att vistas i trafiken som ni har, säger Tobbe.

Alexandra Misic har ärvt sitt intresse för bilar och mekande från sin pappa. Just nu bygger hon på ett mycket hemligt projekt hemma i garaget.

– Det kommer att ta ett halvår eller ett år att bygga, säger Alexandra Misic.

Kan du berätta något om det?

– Det är en rat rod, sådant stuk typ.

Epa-traktorn

En bil som byggts om för att användas som dragfordon eller för arbetsredskap. Den tillkom för att avhjälpa bristen på dragfordon i Sverige i början av andra världskriget.

Epatraktorn kom senare att brukas som hobby- och ungdomsfordon, bl.a. för att körkortskraven för dess framförande är lägre än för bil.

Enligt "epatraktorförordningen" (1940, upphävd 1975) fick den inte ha fjädrad bakaxel eller större avstånd mellan de yttersta hjulaxlarna än 225 cm. Drivhjulens varvtal fick inte överstiga en tiondel av motorns varvtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".