Foto: Fredrik Persson/TT.
EKONOMI

Handeln jublar över OS och Mello

Melodifestivalen och vinter-OS står för dörren - båda vinstmaskiner för den svenska detaljhandeln. Chips, platt-tv:s och skidpaket räknas som givna succeer.

Under de kommande veckorna väntas försäljningen i både livsmedelsbutiker och elektronikaffärer att öka enligt branschorganisationen Svensk Handel.

För livsmedelsbutikerna innebär Melodifestivalen att försäljningen av chips, läsk, tacos och andra helgmysprodukter ökar de närmaste veckorna.

– Ser man på OS så ger det dagligvaruhandeln en skjuts genom att folk tillbringar mer tid hemma för att titta på tv. Det blir en typ av konkurrens med krogen, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Några exakta beräkningar av handelseffekterna av OS har inte gjorts. Men även sportkedjorna kan enligt Kroon räkna med ökad försäljning då stora idrottsevenemang tenderar att inspirera till eget idrottande.

Skidutrustning kommer att säljas och då det också är snö i hale landet ger det en extra skjts åt försäljningen.

Hemelektronikbutikerna brukar också få ett uppsving vid stora evenemang. Då vill många uppdatera bild och ljud, och det var delvis därför platt-tv:n slog igenom så snabbt under förra decenniet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".