Foto: SR Göteborg
RÄDDNING

Vartannat 112-samtal en felringning

Vanligt samtal: "Jag har tappat bort mitt pass"
1:09 min

Idag firas 112-dagen i hela Europa för att öka kunskapen om nödnumret. Trots det är ungefär vartannat nödrop till 112 en felringning.

Sandra Hjerling på SOS Alarm i Göteborg säger att felringningarna kan skapa problem för de som behöver akut hjälp.

– Vi vill ju vara tillgängliga för de nödsamtal som verkligen är nöd, så att vi snabbt kan skicka rätt hjälp och snabbt sätta in rätt åtgärd. Risken är ju då att om det är flera samtal som ligger före, så måste vi ju besvara alla samtal. Då blir det ju en fördröjning för den som ringer om ett skarpt läge.

Sandra Hjerling säger att andelen felringningar har minskat både på nationell nivå och här i Göteborg.

– Min uppfattning är att det minskar här också. Det är fortfarande en stor andel samtal som är felringningar av något slag, just med tanke på okunskap. Men det går neråt.

Vad kan det vara för typ av felringningar?

– Ett ganska vanligt exempel är "jag har tappat bort mitt pass". Det kan ju vara akut för den personen i den situationen, men det är ju inget som hör hemma på nödnumret.

– "Min cykel blev stulen för två veckor sedan" kan också vara ett sådant exempel där man ska ringa till polisen och göra en anmälan. Och där det inte handlar om nöd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".