Fria returer skapar problem för e-handeln. Foto: Claudio Bresciani / TT
BORÅS

E-handeln går på knäna

"Bubblan kommer att spricka"
1:24 min

De fria returerna har blivit ett gissel för handeln på internet. Även om branschen växer starkt är lönsamheten dålig, ofta beroende på att kunderna gratis kan skicka tillbaka beställda varor. 

Enkelt uttryckt gör e-handelskunderna hemmet till ett provrum. Man beställer hem olika modeller och storlekar, provar och skickar tillbaka det man inte vill ha.

I butiken hamnar varorna direkt tillbaka i hyllan, men för e-handlarna kan det ta en månad innan varorna kan säljas igen. Så var det för Klas Ekdahl, som dessutom satsade på exklusiva kläder och fick ligga ute med stora pengar. Och det höll inte.

– Det är jättetråkigt, men branschen är olönsam. Inom en snar framtid tror jag det är många som funderar på hur man ska göra med returerna.

Vad som diskuteras allmänt nu är att ta betalt för returerna, något som e-handelsjätten Ellos alltid gjort. Men det är en känslig åtgärd som kan slå tillbaka. Och samtidigt har inte finansiärerna hur mycket tålamod som helst.

– De som satsat pengar i e-handeln vill ha en "kick-back", så kommer att få se en bubbla som spricker, säger Klas Ekdahl, e-handelsföretagare och verksam i organisationen e-handelsstaden Borås. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".