1 av 2
Maria Ylipää (Kristina) och Robert Noack (Karl Oskar) Foto Mats Bäcker/Göteborgsoperan
2 av 2
Robert Noack (Karl Oskar), Maria Ylipää (Kristina) och ensemble Foto Mats Bäcker/Göteborgsoperan
GÖTEBORGSOPERAN

Kristina från Duvemåla - tidlös musikal som berör på djupet

"Fantastiskt bra och gripande" - recensent Thorvald Pellby Petterson flödar över av beröm över den nya uppsättningen av den nu klassiska Kristina från Duvemåla.

Kan man tänka sig en bättre och mer givande historielektion om 1800-talets fattigsverige och nybyggarnas villkor i den nya världen än Kristina från Duvemåla? 

Tidstroget och tidlöst
Denna musikal av Benny Andersson och Björn Ulvaeus bygger på Vilhelm Mobergs romansvit om Utvandrarna.
Handlingen utspelas tidstroget under 1800-talet, men kan med lätthet appliceras i dagens samhälle. Människor har alltid flyttat på sig och rörlighet över landsgränser kommer alltid att finnas. Man lämnar sitt land för ett nytt, var är då hemma?

Tänk vilka risker man tog då på 1800-talet men även nu. Vad visste man egentligen om den nya världen? Bara båtresan skördade många liv såsom idag. När jag då hävdar att musikalen Kristina från Duvemåla är en historielektion väver jag också in den rent känslomässiga delen. Ja, det är i sanning en musikal som berör.

Björn, Benny och Lars har tagit tillvara Mobergs text och skapat en fantastiskt bra musikal. Vi får följa Kristina och Karl Oskar från förälskelse till Kristinas sista andetag. Runt dem finns många personligheter och öden såsom Karl Oskars yngre bror Robert och den nyfrälsta Ulrika.

Musikal som berör
Detta verk har så många styrkor och en av dem är att varje lite roll har sin egen tydliga karaktär och det skapar både liv och nerv i uppsättningen. Självklart är grunden till detta en mycket rik och fin text.

Den starkaste rollen är ju självklart Kristinas. Det är ju runt henne hela handlingen cirkulerar. Det måste nog vara varje musikalartist önskeroll. På fyra timmar förvandlas hon från förälskad ung flicka till en kroppsligt utsliten kvinna efter alla graviditeter och det hårda arbete hon utfört. Det som dock aldrig övergav henne var längtan efter Sverige och kärleken till Karl Oskar och deras barn.

Ja, kära läsare detta är en musikal som verkligen berör. Denna uppsättning är hämtad från Svenska Teatern i Helsingfors där den hade premiär 2012. Huvudrollsinnehavarna är desamma som i Helsingfors, snacka om att vara väl förberedda!

Måste upplevas
Som Kristina hör vi Maria Ylipää och hon gör en oerhört stark tolkning och briljerar i hela registret i sången Du måste finnas! Det jag kan anmärka på i hennes presentation är att hon skulle vinna på att jobba med diktionen. 

Karl Oskar tolkas av Robert Noack som med säker stämma och gott agerande verkligen äger rollen. 
Robert, Karl Oskars yngre bror, gestaltas av Oskar Nilsson. Även han gör en fin tolkning av denne drömske yngling. 
Birthe Wingren i rollen som Ulrika i Västergöhl, ja hon bara är Ulrika. Oj, vilken fantastiskt fin rollprestation! 
Göteborgsoperans kör har ett par härliga sånger och det klingar oerhört bra.

Under premiärföreställningen hade man lite tekniska problem med sångarnas mikrofoner vilket jag förutsätter att man löser till de kommande 98 föreställningarna.

Kära läsare! Detta är en musikal du måste uppleva, den är så fantastiskt bra och gripande!


Göteborgsoperan/ Kristina från Duvemåla, musikal av Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Lars Rudolfsson.

Premiär 25 oktober 2014.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".