Malin Jonason, sitter vid köksbordet och försöker hitta rätt i skolans alla digitala rum. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
Malin Jonason, sitter vid köksbordet och försöker hitta rätt i skolans alla digitala rum. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
SKOLA

Föräldrar hamnar utanför när läxor blir digitala

Mamma: Fruktansvärt frustrerande
2:00 min

Skolböckerna är borta och läxorna görs via program på skoldatorn. Det blir allt svårare för föräldrarna att hjälpa sina barn med läxan.

I de flesta av Sveriges kommuner har eleverna i någon mån tillgång till en dator eller läsplatta, men forskningen släpar efter och det saknas riktlinjer för hur föräldrarna ska bjudas in i skolans digitala värld.

Det känns fruktansvärt frustrerande, man klickar runt bland alla sidor och så tänker man är det bara jag som inte förstår, hittar alla andra?!, säger Malin Jonason, som har en son som går på högstadiet i Kungälv, utanför Göteborg.

Matten är svår
Malin Jonason sitter vid köksbordet hemma i Kungälv och klickar runt på skolans alla sidor på nätet. Böckerna har blivit sällsynta och större delen av sonens skolarbete sköts digitalt.

På datorn finns det gott om övningar, men Malin Jonason saknar genomgångar och bakgrunder vilket gör det väldigt svårt för henne att hjälpa till med läxan. Matten är ett sådant exempel.

– Så vad jag behöver göra om jag ska hjälpa min son med läxan då måste jag ta fram datorn och titta i 20 minuter på några filmer och sen kan jag förhoppningsvis hjälpa till. Ur min synvinkel har man gått tillbaka här, det har bara blivit komplicerat och svårt, säger Malin Jonason.

Sedan starten av höstterminen testas ett nytt webbaserat läromedel i matematikundervisningen i Kungälv. Syftet är att göra matteövningarna roligare och eleverna får direkt återkoppling om de gjort rätt eller inte.

Inga studier finns
De allra flesta kommuner i landet har inlett på någon typ av digital satsning där eleverna får tillgång till en dator eller lärplatta. Men hur det här påverkar föräldrarnas delaktighet i skolarbetet och kommunikationen mellan hem och skola finns det inga studier kring eller riktlinjer för.

De skrivningar som finns i läroplanen handlar om hur digitaliseringen ska hanteras gentemot eleverna. Catarina Player-Koro, universitetslektor på  högskolan i Borås har forskat på ämnet tillämpad IT.

– Det här är en problematik som skolorna måste ta på allvar. Det kan vara svårt för föräldrarna att ställa krav man blottar ju sin egen okunskap bland annat, säger Catarina Player-Koro, universitetslektor på högskolan i Borås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".