Kanal Västerlånggatan
1 av 2
Den blivande kanalen på Västerlånggatan i Borås. Bild: Mark&Landskap
Synskadade
2 av 2
Urban Efraimsson, ordförande för Synskadades Riksförbund i Borås. Foto: Bo Thorin.
BORÅS

Kanalen som kan bli skandalen

Ett hån mot oss synskadade
2:15 min

De synskadade i Borås säger ett absolut nej till den kanal som ska bygga i Västerlånggatan, mitt i Borås centrum, enligt deras ordförande, Urban Efraimsson.

Synskadades Riksförbund i Borås har tillfrågats tillfrågats och föreningens ordförande Urban Efraimsson ser mycket allvarligt på att man har negligerats.

– Den är ett hån mot oss. Det är orimligt. Vi kommer inte att gå med på det.

Kanalen, som ska vara omkring 50 centimeter bred och lika djup, ska gå längs hela Västerlånggatan. Den ska avgränsas mot trottoaren eller cykelbanan med en fem centimeter hög kant.

– Våra medlemmar, som går med käpp, känner inte kanten utan går i, säger Urban Efraimsson. Kanten behöver vara åtminstone 15 centimeter hög.

De synskadades vita käppar studsar ibland över låga hinder. Men kanske kan dessa kanter höjas, säger Alf Iwarsson, gatuchef i Borås kommun. Vi har inte handlat upp stenen än och vi kan höja kanten till tio centimeter. Men höjer vi den mer så försvinner effekten av att se det rinnande vattnet.

Vattnet ska pumpas upp till två "källor" och sedan rinna med självfall ner till Viskan vid Sandwalls plats respektive Västerbrogatan. Vid korsande gator och vissa andra passager ska det finnas övergångar så att bilar, cyklar och gående kan korsa kanalen utan någon nivåhöjning. Däremellan ska kanalens sidor markeras med fem centimeter höga kanter. Kanter som lätt blir ett snubbelhinder, inte bara för synskadade utan också för andra rörelsehindrade, säger Urban Efraimsson.

– För en rullator är fem centimeter ingenting. För rullstolar blir det lätt problem om man ska vända eller göra någonting.

Idén kommer från ett kommunalt studiebesök i Tyskland med målet att göra Borås mer attraktivt.
Men Borås har också ett annat mål: Att vara tillgängligt för alla.
Borås ska vara en stad där det är enkelt att ta sig fram på gator, torg och offentliga platser står det i kommunens mål.
Det rimmar illa med den här kanalen, säger Urban Efraimsson.

– Det är därför de har fått tillgänglighetspriset innan. Det här är ju ett steg bakåt.
– Vi i Synskadades Riksförbund har inte blivit tillfrågade och skulle vi bli det idag så skulle vi säga absolut nej.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".