Oense. Servicekontorets chef Ingemar  Persson, och till höger, fackordförande Hasse Brännmar. Foto: Jenny Hellström.
Servicekontorets chef Ingemar Persson, och till höger, fackordförande Hasse Brännmar. Foto: Jenny Hellström.
BORÅS

Servicekontoret tar till sig av kritiken

Ingemar Persson, Servicekontoret: "Vi är överens, nu"
1:35 min

Kommunens Servicekontor tar till sig av fackets kritik om bristande samverkan, efter omorganisationen av dataavdelningen.

– Efter att den här situationen inträffade har vi träffat samtliga fackförbund och gått igenom hur samverkansreglerna ska tolkas och hur vi ska jobba i framtiden, och min uppfattning är att vi är helt överens, nu, säger Ingemar Persson, chef för Servicekontoret i Borås Stad.

Vi har idag berättat om Yvonne Brattström som efter 18 år på Servicekontorets dataavdelning tvingades välja på att antingen sluta helt och hållet på kommunen eller byta jobb och då samtidigt gå med på kraftigt sänkt lön, när hennes avdelning organiserades om.

I samband med det fick kommunen betala 15 000 kronor i skadestånd eftersom arbetsgivaren redan innan förändringarna förhandlats med facket gått ut och sagt att det var just Yvonne Brattström som skulle sluta. Något facket Vision tog strid för och vann.

Servicekontorets chef Ingemar Persson vidhåller att kommunen inte gjort något fel i det som hänt men säger ändå att man tagit till sig av fackets kritik om bristande samverkan.

– Vi har tagit till oss på så vis att vi valde att träffa de olika fackförbunden och diskuterade detta. Nu är vi överens, vi har skrivit ett PM, ett dokument, som reglerar detta. Det var kanske det som fattades, det här förtydligande PM:et, säger Ingemar Persson, chef för Servicekontoret i Borås Stad.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".