En äldre man sitter i en rullstol i en korridor. Foto: Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT

Dialog ska lösa omsorgskaos i Herrljunga

Omsorgschef: Vi har ju ett underskott...
1:42 min

Kritiken har varit hård från hemtjänstens personal i Herrljunga. Nu tar kommunen hjälp av de anställda, men mer personal blir det inte.

Vi har i flera inslag speglat arbetsmiljön för de anställda i hemtjänsten i Herrljunga.
Enligt de anställda är huvudproblemet att de är för få. Det leder till en stressig arbetsmiljö där personalen ibland inte ens hinner gå på toaletten, och tvingas prioritera bort besök hos äldre för att hinna med akuta händelser.

I somras var läget så illa att några av de anställda slog larm till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Den anmälan har nu drivit på det så kallade förbättringsarbete som kommunen planerade redan i våras.

I det arbetet vill kommunen ha hjälp med tips och man har nu inlett möten med hemtjänstpersonalen.
Enligt Herrljungas vård- och omsorgschef Maria Tid handlar det om tre områden som behöver bli bättre: ekonomin, kvaliteten i omsorgen men också då arbetsmiljön för de som jobbar.

– All den här "tysta" kunskapen som många medarbetare, som jobbat länge, bär runt på, och lyfta upp den, även det som fungerar bra, säger vård- och omsorgschef Maria Tid.

Enligt de anställda är huvudproblemet att man är för få i personalstyrkan, men det räcker troligen inte pengarna till.

– Nej, vi går ju med ett underskott idag.

Så hur ska ni då minska stressen för personalen?

– Jag tror att det finns många olika lösningar, exempelvis kan vi titta efter tidstjuvar, finns det något vi gör som vi inte borde göra, gör vi saker på rätt sätt, säger Maria Tid. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".