Gwen Sjölin arbetar som telefonsjuksköterska på 1177 Vårdguiden. Foto: Melissa Gustafsson
1 av 2
Gwen Sjölin arbetar som telefonsjuksköterska på 1177 Vårdguiden. Foto: Melissa Gustafsson/SR
Christina Isaksson och Gwen Sjölin på 1177 Vårdguiden i Alingsås. Foto: Melissa Gustafsson/SR
2 av 2
Christina Isaksson och Gwen Sjölin på 1177 Vårdguiden i Alingsås. Foto: Melissa Gustafsson/SR

1177: Allt fler ringer - men har redan egen diagnos

1177 vårdguiden: Säkra sidor gör att man kan klara sig med egenvård hemma
1:26 min

På 1177 Vårdguiden i Alingsås ringer allt fler och har frågor. Många har också redan kunskaper som man troligtvis hämtat på nätet.

På 1177 Vårdguiden i Alingsås har man märkt att människor i större utsträckning ringer till dem och behöver rådfråga. Många av dem är föräldrar.

Christina Isaksson är enhetschef på 1177 Vårdguiden i Alingsås.

– Idag har man en mycket större kontroll på allting och mycket större möjligheter till att ha det. Det här med att vänta och avvakta finns inte med så mycket längre. Man har inte tiden eller råd att vara hemma i onödan, säger hon.

Hon berättar dessutom att de som ringer till dem idag, har en större kunskap kring symptom och eventuella sjukdomar. Något hon menar inte alltid behöver vara negativt om man får informationen från säkra källor på nätet. 

– Att söka information på en sida som är säker gör att man kan klara sig med egenvårdsåtgärder hemma när det gäller enklare åkommor. Det kan man lika gärna klara genom att läsa sig till det hemma, säger Christina Isaksson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".