Karta visar orterna längs föreslagna snabbtågstationer. Grafik: Sveriges Radio.
1 av 2
Grafik: Sveriges Radio
Kartan på Götalandsbanan. Foto: Joel Wendle
2 av 2
Kartan på Götalandsbanan. Foto: Joel Wendle
GÖTALANDSBANAN

Ingen station i Ulricehamn och Bollebygd men i Borås

Kommunalråd: Jobbat med detta i 25 år klart man är besviken
3:26 min

Det blev negativt besked för Bollebygd och Ulricehamn när Sverigeförhandlarna presenterade sträckning och stationslägen ut efter den planerade Götalandsbanan. Borås är dock med i de fortsatta förhandlingarna.

-Vi har valt den västra sträckningen, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland.  Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

För Borås stad väntar nu förhandlingar. Under dagen kommer Borås få ett bud av förhandlarna. Stationsläget i Borås är en av frågorna som kommer att diskuteras.

I Bollebygd har kommunalrådet Peter Rosholm (S) jobbat med frågan under 25 år.

– Det är klart att man är besviken. Men det var inte helt oväntat med tanke på att Sverigeförhandlingen har mer och mer den senaste tiden koncentrerat sig på ändhållstrafiken.

Det planeringsarbete som Bollebygd genomfört är ändå inte ogjort arbete menar Peter Rosholm.

– Bollebygds kommer att forsätta växa, vi kommer inte att lägga oss ner och dö.

I Ulricehamn tog kommunalrådet Mattias Josefsson (S) emot beskedet med besvikelse.

– Vi behöver analysera det och föra samtal med andra för att se hur vi ska lösa det.

Även om höghastighetståget åker förbi Ulricehamn så kan kommunen dra nytta av järnvägen. Hur stationen i Borås placeras kommer att bli avgörande.

– Hamnar den centralt med bra dockningsstationer för bussar så kan det bli bra, säger Mattias Josefsson.

Borås kommunalråd Ulf Olsson beklagar att Bollebygd och Ulricehamn inte får egna stationer i förslaget till höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Stockholm.

- Vi beklagar att de blir utan station. Nu måste Borås ta ett ännu större ansvar som kollektivtrafik-nav i Sjuhärad och regionen, säger Ulf Olsson som tror att Borås kommer att bli en ännu viktigare knutpunkt för resande i Borås grannkommuner.

- Arbetet med kust-till-kust-banan blir till exempel ännu viktigare, säger Ulf Olsson i ett pressmeddelande.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".