Margareta Lövgren, Kommunstyrelseordförande i Marks Kommun. Foto: Marcus Léonarde / SR
Margareta Lövgren, Kommunstyrelseordförande i Marks Kommun. Foto: Marcus Léonarde / SR
MARK

Kommunen ville polisanmäla anställd redan för tio år sedan

Lövgren: Vi var nära en polisanmälan
1:39 min

Polisutredningen mot den för detta anställde i Marks kommun har nu inletts. P4 Sjuhärad kan nu berätta att det var ytterst nära att kommunen polisanmälde den anställde redan för tio år sedan.

Polisen arbetar nu med den polisanmälan som Marks kommun gjort mot en för detta anställd. Det handlar om stora oklarheter kring kommunens kostnader för att anpassa bostäder till funktionshindrade och äldre. Vid en revision som gjordes i höstas upptäcktes många underliga transaktioner.

Och redan för drygt tio år sedan var det mycket nära att kommunen polisanmälde den anställde.  

– Det var speciellt en transaktion som var mycket underliga och vi hade, vad jag minns kontakt med polisen men vi kom fram till att vi hade för lite bevis för att polisanmäla, säger Margareta Lövgren, idag kommunstyrelsens ordförande men som då var socialnämndens ordförande.  

Det var redan 2004 som den anställde var inblandad i underliga händelser kring handläggningen av bostadsanpassning. Vi ett tillfälle försvann 60 000 kronor och var borta i två år innan pengarna plötsligt återfanns, kontanter hittades i ett kuvert av den nu anmälde.

Hur pengarna hamnat där är oklart. Men klart är att de 60 000 kronorna var en återbetalning till kommunen för ej utfört arbete men de hamnade alltså på den anställdes eget konto.  

I samband med detta tog kommunen ifrån den anställde rätten att fatta beslut som gällde större belopp men bara två år senare så ändrades detta igen. Margareta Lövgren var då inte längre ordförande i nämnden.  

– Det fick jag veta nu, när de senaste underligheterna kom fram. Det kände jag inte till då men det var mycket märkligt, säger Margareta Lövgren.

En revisionsfirma utredde händelsen för dryga tio år sedan och kom fram till flera oklarheter och revisionsfirman pekade på att kommunen måste bli bättre på att kontrollera och ha tydliga rutiner för hur handläggningen sker.

Samma typ av problem och oklarheter uppdagades återigen i slutet av förra året igen med samma person i huvudrollen. En revisionsfirma utredde och kom fram till att det var en häpnadsväckande dålig kontroll kring handläggningen. Det är nu detta som utreds av polisen.

Marks kommun har också under flera år haft betydligt högre kostnader för bostadsanpassning än jämförbara kommuner, och det har handlat om att det kostat miljoner mer i Mark än andra liknande kommuner.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".