Jonas Hagelin och Kristin Holmberg
Jonas Hagelin och Kristin Holmberg Foto: Niklas Brazèe
Löparskolan

Så väljer du löparskor

"Passformen i vristen är jätteviktig"
4:42 min

För att veta vilken typ av sko Kristin behöver träffar hon en ortopedtekniker som först tar reda på vilken löpstil hon har. 

Hos ortopedteknikern Jonas Hagelin får Kristin springa på ett löpband för att Jonas ska kunna se hur hon rör sig och sätter i fötterna.

– Du har en kraftig pronation på vänster vilket innebär att du vinklar in foten, konstaterar Jonas Hagelin.  

Kan det medföra skador?

– Det kan påverka hälsenor underben knä höft och rygg i kombination med att du ökar träningen för snabbt. 

Just det tror Jonas kan vara en bidragande orsak till att Kristin har ont i knäna.

– Jag tror att du kan ha startat upp löpningen lite för hårt. 

Det finns tre sorters fotisättning; supenation är när foten viker sig utåt och pronation när foten faller inåt. Ett neutralt steg är mer rakt.

Den med pronerande löpsteg behöver enligt  är mer uppbygd på insidan med ett hårdare material, medan supenerande vill ha en neutral sko för det gör att den inte trycker ut foten på utsidan, berättar Jonas Hagelin och poängterar att val av en bra sko är a och o. 

– Drar man igång sin träning och är ovan ska man vara noga med en bra mängdträningssko. När man blir mer driven kan man kombinera med en tunnare sko som tränar och stärker foten.

Även storleken är viktig. 

– En jogginsko ska ha man ha 0,5-1 cm fram i tån, förutsatt att du sitter fram i skon i vristen för annars glider foten fram. Passformen i vristen är jätteviktig. Har du en bred sko åker foten framåt. Det är också avgörande för hur hårt man behöver knyta skon säger ortopedtekniker Jonas Hagelin.  

Hur hårt skon ska knytas är individuellt men man bör se upp med att blodgenomförseln inte stryps. 







Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".