BOLLEBYGD

Att "blomma" gör förskolan normkritisk

1:55 min

Genom att säga "blomma" till varandra när de upptäckte ett normativt beteende ville en grupp pedagoger på Eriksgårdens förskola bryta sina mönster.

Att säga "legogubbe" istället för "legofigur", att sätta kön på saker, eller att förutsätta att det är en man som kör grävmaskinen var beteenden som Annika Jonshede och Weronica Carlsson upptäckte hos sig själva. De ville få bort det och kom på idén att hjälpas åt att synliggöra för varandra genom ett kodord. Varje gång det hände och någon märkte sa denne "blomma".

Kodordet till för pedagogerna
Anledningen till kodordet var att barnen inte skulle förstå vad det handlade om, satsningen var till för pedagogerna själva. 

– Det fanns dagar man sa "i dag blommade jag mycket" och det var ett bevis för att vi hade använt det. Och vi hade använt fel kategoriseringar, säger Annika Jonshede. 

– Vi vill att barnen ska vara de individer de är och inte sätta in dem i speciella fack. Oavsett om det är tjejer eller killar, alla kanske inte vill bli placerade i fack, säger Weronica Carlsson.

Blivit bättre på att upptäcka normer
Det användes så flitigt att de till slut fick byta kodord eftersom barnen började fråga varför de sa "blomma" hela tiden. 

– Man upptäcker normer hela tiden, var man än är någonstans på ett helt annat sätt än tidigare, säger Weronica Carlsson på Eriksgårdens förskola i Bollebygd. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista