Drickaflaskor på ett rullband
Foto: Sara Johansson/Sveriges Radio

Rekordökning för försäljning av energidryck

Herrljunga Cider: En explotionsartad ökning
2:17 min

Hälsotrenden på bland annat sociala medier påverkar vad vi dricker. Läsken tappar i försäljning medan energidrycker ökar stort.

Enligt statisk från branschorgansiationen Sveriges bryggerier dricker svensken 5 liter energidryck per år. Vilket är mer än dubbelt så mycket sen 2010. Mest ökar energidrycken.

– I volym ökar den med 25-30 procent per år. Läsken minskar en del och tittar man bara på den sockersötade läsken är minskningen ännu större, vi har haft en förflyttning till lightläsk och smaksatt vatten, säger Fredrik Sörbom, projektledare på Sveriges bryggerier.

Även så kallade funktiondrycker, som exempelvis innehåller protein eller vitaminer, har blivit mer populärt. 

Hälsotrend påverkar
Carl Cederström är docent i företagsekonomi och trendanalytiker vid Stockholms universitet. Han säger att det är en stor hälsotrend i Sverige.

– Det ser man inte minst på den ökade konsumtionen av hälsomatprodukter. Det är ett sätt att tala om för sig själv och omgivningen vem man är.

Satsar på vatten
Hälsotrenden är något man märker av på Herrljunga Cider som börjat satsa på att sälja smaksatt vatten i flaska. Dessutom distribuerar och producerar åt de åt ett av de största märkena för energidryck sedan några år tillbaka.

– Vi har att göra, vi kör treskift sedan dess. Vi ser en explosionartad ökning, säger marknadskoordinatorn Karolina Szcepanska.

Dryckesförsäljning i Sverige / liter per person

2010
Läsk 69
Buteljerat vatten 22
Energidryck 2

2016
Läsk 66
Buteljerat vatten 23
Energidryck 5

Källa: Sveriges Bryggerier

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".