Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Rasmus Andersson står framför sin lastbil.
1 av 5
Foto: Magdalena Brander/Sveriges Radio
Säkerhetspollar vid Stora torget
2 av 5
Säkerhetspollar vid Stora torget. Foto: Magdalena Brander/Sveriges Radio
Säkerhetspollar vid Röda Kvarn
3 av 5
Säkerhetspollar vid Röda Kvarn. Foto: Magdalena Brander/Sveriges Radio
Säkerhetspollar vid Carolikyrkan
4 av 5
Säkerhetspollar vid Carolikyrkan. Foto: Magdalena Brander/Sveriges Radio
Säkerhetspollar vid Torggatan
5 av 5
Säkerhetspollar vid Torggatan. Foto: Magdalena Brander/Sveriges Radio

Terrorstolpar hindrar chaufförer i Borås

Lastbilschaufför: Onödigt, klumpigt och felplacerade pengar
2:17 min

Rasmus Andersson försenas en timme om dagen när han lämnar varor i centrala Borås. Orsaken är säkerhetsstolparna som ska försvåra en terrorattack.

På fem platser i Borås innerstad sattes säkerhetsstolpar, så kallade säkerhetspollare, upp i juni månad. De sattes bland annat upp för att försvåra en möjlig lastbilsattack. För yrkeschauffören Rasmus Andersson som ofta lämnar varor i centrum försvåras arbetet.

– Det är bara besvärligt, och vill man ta sig förbi så gör man ju det ändå. De (stolparna) försvårar bara för vardagen.

Vad tänker du kring det att de har satt upp de här stolparna?

– Jag kan förstå att de tänker för säkerheten, men vad spelar det för roll när jag kan ta mig in med en lastbil. Så vill man ta sig in så gör man det oavsett. Onödigt, klumpigt och felplacerade pengar, säger lastbilschauffören Rasmus Andersson.

Förlorar ungefär en timma per dag
Rasmus Andersson uppger att han i tid förlorar upp emot en timma varje dag sedan säkerhetsstolparna sattes upp. Han tycker att Borås är en av de värsta städerna att lämna varor i – både Göteborg och Stockholms innerstad är bättre.

En stolpe är nu alltid nedfälld förutom vid stora evenemang, och trafik kan därför passera. Men Rasmus Andersson tycker det är för snävt, utan tar sig in från andra hållet, där det inte finns några stolpar.

– Det är ju lite märkligt att man blockerar ena vägen, men inte andra, säger Rasmus Andersson, lastbilschaufför.

Att det är för snävt att komma igenom, stämmer inte menar Jan-Åke "Hugo" Claesson, enhetschef på teknisk förvaltning på Borås stad.

– På alla ställen är det tre meter mellan pollarna och ett fordon är max 2,60 så det är alltså 40 centimeter kvar. Det finns utrymme att komma in och ut så det är absolut inga bekymmer, säger Jan-Åke "Hugo" Claesson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".