Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Attendo säger upp hemtjänstavtal

Publicerat tisdag 26 september 2017 kl 15.37
Liberalerna: Privata utförare får inte samma möjligheter
0:50 min
En blå skylt som det står Attendo på hänger på en husvägg.
Foto: Lars Pehrson/TT

Vårdjätten Attendo säger upp hemtjänstavtalet med Borås stad. 141 brukare berörs av uppsägningen som träder i kraft den 20 december.

Attendo är den största privata aktören inom hemtjänsten i Borås kommun och uppsägningen kommer som en överraskning, det säger Petronella Billing som är enhetschef för äldreomsorgen.

– Vi hade inte fått någon förvarning. Jag blev överraskad. 

På frågan avtalet sagts upp hänvisar hon till företaget.

– Det får du fråga Attendo om, säger Petronella Billing.

Hon poängterar att det står företag fritt att säga upp avtal, på samma sätt som kommunen kan säga upp sina avtal och tre månader är den vanliga uppsägningstiden. 

–  Vi har utvärderat hemtjänstverksamheten i Borås och kommit fram till att det saknas långsiktighet och sunda ekonomiska villkor, säger Hannes Kataja, presschef på Attendo till P4 Sjuhärad.

Hur vanligt är det att ni avvecklar er verksamhet på det här viset?

– Det kan inte jag svara på i nuläget. Men till skillnad från andra utförare tror vi fortfarande på hemtjänst som en verksamhet, säger Hannes Kataja, presschef på Attendo.

Alliansen går under eftermiddagen ut i ett gemensamt pressmeddelande och skyller uppsägningen på det rödgröna styret.

– De rödgröna partiernas fientliga inställning till företagande i välfärden leder till sämre möjligheter för de äldre i Borås att välja vem som ska utföra hemtjänsten, säger Annette Carlson (M).

Under den tiden ska de sammanlagt 141 brukarna som idag anlitar Attendo erbjudas andra utförare. Trots att det handlar om en stor aktör är finns det ingen oro från från kommunal sida att det kommer gå att hitta utförare åt de berörda brukarna. 

– Nej, det kan vi hantera. Vi har tre månader på oss, säger Petronella Billing.

Alla brukare kommer nu få träffa biståndshandläggare för att välja en ny utförare, privat eller kommunal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".