Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
TRAFIK

Färre zoner ska göra det enklare åka kollektivt

Publicerat onsdag 27 september 2017 kl 17.09
En blå västtrafikbuss kör på en regnblöt kullerstensgata i Borås.
Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.

Minska dagens 70 kollektivtrafikzoner till tre. Ett nytt förslag kan innebära dramatiska förändring av kollektivtrafiken i regionen.

Det regionens kollektivtrafiknämnden som kommer med det radikala förslaget att dramatiskt minska antalet zoner i Västra Götalands kollektivtrafik. Det handlar om att förenkla det kollektiva resandet. 

– Vi vill göra det enklare för resenärer, säger nämndens ordförande Ulrika Frick (mp).

Istället för att idag betala extra varje gång bussen eller tåget går en kommungräns ska ska kollektivtrafiken i regionen delas in en A-zon, en B-zon och en C-zon. 

A-zonen: Göteborg, Mölndal, Partille, Öckerö.
B-zonen: Kungälv, Ale, Lerum, Härryda, Kungsbacka.
C-zonen: resterande 40 kommuner.

Sjuhäradskommunerna skulle alltså, enligt förslaget, hamna i samma kollektivtrafikzon som kommunerna i Skaraborg. Det betyder att en resa mellan Kinna och Fritsla skulle kosta lika mycket som en resa mellan Kinna och Skövde. 

Principen är att kortare resor blir lite dyrare, medan de längre resorna blir billigare. Ulrika Frick poängterar flera gånger att nämnden inte tar ställning till biljettpriser, men i förslaget har det gjorts beräkningar utifrån årets intäkter och enligt de beräkningarna skulle ett månadskort i de olika zonerna kosta strax under 700 kronor.

Nu ska förslaget ut på remiss till de 49 berörda kommunerna, men kollektivtrafiknämndens ordförande är hoppfull att gensvaret blir positivt.

– Många kommuner längtar efter förändring och en förenkling, säger Ulrika Frick som menar att många vill ta bort kommungränserna inom kollektivtrafiken för att underlätta att bo i en kommun och arbeta i en annan. 

Om förslaget blir verklighet kommer det troligtvis att införas år 2020.

Kollektivtrafiknämnden har också beslutat att Västtrafiks biljettpriser ska höjas med i snitt 2,5 procent 2018 och att en cykel ombord inte kostar extra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".