Tåg, station, Herrljunga
1 av 2
Foto: Sara Kvist/P4 Sjuhärad
eva glans
2 av 2
Eva Glans som pendlar mellan Skövde och Borås är trött på försenade och inställda tåg. Foto: Joel Wendle

Fortsatta problem med tågförseningar

2:21 min

Trots ökat järnvägsunderhåll och stort fokus på problemet med försenade tåg, så blir det inte bättre.

Nya siffror som P4 Sjuhärad begärt ut för Västra stambanan, alltså järnvägen mellan Göteborg och Stockholm, visar att andelen försenade tåg varit konstant de senaste åren. Trafikverkets nationella statistik ger samma bild.

Vart tionde tåg i Sverige är försenat mer än fem minuter. Sämst punktlighet har långdistanstågen, nästan vart fjärde långdistanståg är försenat, runt 23 procent.  

En av många som har tröttnat på den opålitliga tågtrafiken är Eva Glans, som tågpendlar mellan hemmet i Skövde och jobbet i Borås. Hon drabbades senast häromveckan, när hon skulle ta tåget hem från Borås efter jobbet.

– Vi var mellan 20 och 30 personer som stod på perrongen i Borås och väntade. Men det kom aldrig något tåg. Till slut tog jag mig på eget bevåg till Alingsås. Men där var det också tågförseningar, så jag fick vänta på ett tåg som var en timme försenat. 

Tommy Jonsson, biträdande planeringsdirektör på Trafikverket, säger att Trafikverket de senaste åren har jobbat hårt för att förbättra punktligheten.

Bland annat har underhållet av järnvägen förbättrats. Men eftersom tågtrafiken samtidigt har ökat och underhållsåtgärder i sig också innebär störningar av trafiken, så har punktligheten ändå inte förbättrats.

– Vi är ganska frustrerade över det så klart. Och det är ju bara att jobba vidare med att titta på mer åtgärder nu, för att se vad man kan göra för att det här ska bli bättre. 

Målet är att punktligheten ska öka till 95 procent till år 2020. För att nå det har järnvägsbranschens aktörer inlett samarbetet "Tillsammans för tåg i tid". Tommy Jonsson är ordförande för den samverkansorganisationen. 

– Vårt fokus är att försöka få upp hela systemet på den här punktlighetsnivån, men det är absolut svårast när det gäller fjärrtågen som går långa distanser. 

Så det kommer ni knappast klara till 2020?

– Utmaningen är jättestor, vi måste erkänna det. Men med de åtgärder vi har vidtagit och kommer att vidta så har vi en förhoppning att vi kommer i närheten av 95 procents punktlighet, säger Tommy Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista