Flera pulsband hänger inne i en idrottshall med blått golv.
Forskare är kritiska till att pengar satsas på puls för lärande i skolan då de menar att metoden saknar vetenskaplig förankring. Foto: Anna Sjödin/Sveriges Radio
SKOLAN

Puls för lärande – en myt enligt forskare

Forskaren: Ger en skev bild av vad lärande är
4:43 min

Forskare vid högskolan i Borås är kritiska till att stora summor pengar satsas på pulshöjande aktiviteter i skolan. Metoden visar likheter med en myt, menar forskare.

Under 20 minuter ska eleverna komma upp i en pulsnivå som ska ligga runt 70-90 procent av maxpulsen. Efter pulspasset ska ett så kallat fönster i hjärnan öppnas som ökar elevernas inlärningsförmåga och på sikt höjer deras betyg. Så kan metoden puls för lärande, PFL, beskrivas.

Saknar vetenskapliga belägg
Pedagogikforskarna Anita Norlund och Magnus Levinsson är dock kritiska till att skolor inför metoden puls för lärande. De menar att sambandet mellan pulshöjande aktiviteter och högre betyg inte går att dra. Ändå tror många skolor, som inför puls för lärande, att det kan höja elevernas betyg.

Lyssna på inslaget för att få höra mer.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".