Kombibild där skolbarn hoppar hopprep i en idrottshall och en porträttbild på professor Eva-Carin Lindgren.
Eva-Carin Lindgren är positiv till puls för lärande, men menar att det inte går att säga att det kan höja skolelevers betyg. Foto: Anna Sjödin/Pressbild

Mer kunskap behövs om puls för lärande

"Synd att man slår på stora trumman innan man vet tillräckligt mycket"
3:09 min

Professor Eva-Carin Lindgren bedriver ett forskningsprojekt där puls för lärande ingår. Hör vad hon säger om sambandet mellan höjda betyg och pulshöjande aktiviteter.

Pedagogikforskarna vid högskolan i Borås, Anita Norlund och Magnus Levinsson, är kritiska till att stora summor pengar satsas på puls för lärande då de menar att det saknas evidens på att metoden kan höja skolelevers betyg. Professor Eva-Carin Lindgren instämmer i kritiken.

– Det finns vetenskapliga studier på att det finns ett samband mellan pulshöjande aktivitet och skolprestationer. Men det finns inte tillräckligt många studier som pekar åt samma håll. Därmed kan man säga att det inte finns någon evidens att elever kan få bättre betyg av puls för lärande, säger Eva-Carin Lindgren.

Hon är professor i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet och anställd som forskare vid högskolan i Halmstad. Just nu bedriver hon ett forskningsprojekt åtta skolor som arbetar med puls för lärande.

Lyssna på inslaget för att höra mer om vad forskningsprojektet handlar om.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".