Telefonjour hjälper trafikskadade

Många som varit med om en trafikolycka behöver stöd för att hitta rätt vård och hävda sina rättigheter mot försäkringsbolag.

Här i Västra Götaland driver sjukvården tillsammans med Volvo en telefonjour för trafikskadade och deras anhöriga.

Varje dag hör flera personer av sig, upp till fem stycken ringer under telefontiden varje dag.

- Den vanligaste frågan är att man ringer och är orolig för att man har fått en whiplash-skada, säger Ann Sällström, som svarar i jourtelefonen. Förutom rent medicinska frågor hjälper Ann Sällström också till med försäkringsfrågor, eller juridiska frågor.

2003 drog Volvo personvagnar igång det här projektet och det genomförs i samarbete med försäkringsbolaget Volvia, Västra Götalandsregionen och trafikskaderegistret på Östra sjukhuset. Det finns två syften med projektet: dels att hjälpa de som ringer, och det andra är att förstå varför en olycka sker, för att kunna förbättra säkerheten.

- Det viktigaste är att få en helhetsbild, från innan det hänt en olycka tills långt efter. Att undvika olyckor är det grundläggande naturligtvis, säger Hans Norin på Volvo, som är projektledare för Trafikskadestöd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".