Postorderföretag tvingas betala 200.000

Postorderföretaget Naturex i Älvsered har ägnat sig åt oseriösa försäljningsmetoder, det anser Stockholms tingsrätt. Därför ska företaget betala ett vite på 200 000 kronor.
Enligt Konsumentombudsmannen, KO, har Naturex skickat ut hälsokostprodukter och krävt betalning av personer som inte beställt något.

För två år sedan förbjöds företaget mot vite att fortsätta med försäljningsmetoderna, men har ändå fortsatt. Därför utdöms nu vitet på 200 000 kronor.

Enligt KO är domen en viktig signal även för andra företag på området som systematiskt ägnar sig åt att oseriösa försäljningsmetoder.

Naturex har vållat många konsumenter problem med sin telefonförsäljning av kostprodukter. Konsumentombudsmannen, KO, utfärdade hösten 2004 ett förbudsföreläggande mot Naturex och moderbolaget ICC Scandinavia, men trots att företaget då skriftligen lovade att upphöra med de kritiserade metoderna fortsatte företaget att göra sig skyldig till nya överträdelser. KO begärde därför att Stockholms tingsrätt skulle utdöma det vite på 200.000 kronor som föreläggandet var förenat med. I en dom som meddelades i dag fastslår tingsrätten att Naturex har brutit mot förbudsföreläggandet och ska betala vitet. 

Fakta/Marknadsföringslagen: Marknadsföringslagens 12 § förbjuder användning av så kallad negativ säljmetod. Metoden innebär att ett företag skickar en vara eller utför en tjänst åt någon som inte har beställt den och får mottagaren att tro att han är betalningsskyldig genom att till exempel skicka med en faktura. Endast i undantagsfall, främst när näringsidkaren och konsumenten redan står i ett avtalsförhållande till varandra, kan förfarandet tillåtas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".