1 av 2
Babak Fazeli. Foto: Kennet Öhlund
2 av 2
Naima Mohammed. Foto: Kennet Öhlund

Kampanj ska locka unga väljare

En reklamkampanj som Borås stad ligger bakom ska locka unga väljare att använda sin rösträtt i september.
Det blir affischer i storformat bland annat i busskurer och bak på bussarna - och några verkliga personer, unga boråsare, kommer att synas på bild runt om i stan för att övertyga andra att rösta.
Två av dem är Naima Mohammed och Babak Fazeli

I förra valet 2002 var det klart färre unga under 25 som gick och röstade, jämfört med befolkningen som helhet. Ungefär 70 procent av de unga röstade, 80 procent av befolkningen. Taxichaffören Babak Fazeli råkade bli ett av ansiktena i kampanjen.

- Hon som sköter detta, hon är informatör på Borås stad, hon åkte med mig och fick idén att fråga om jag ville vara med. Och det tyckte jag lät roligt.

Sex unga boråsare har engagerats i kampanjen, som kanske kan locka fler att rösta. Så i slutet av sommaren kommer Babak Fazeli att synas i storformat runt om i Borås.

- Det är varje människas rätt att få rösta. Det är inte alla som har den möjligheten i alla länder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".