Jonas Borsséns Birchermüesli

I Meny vecka 7 2003
6-8 port Birchermüesli skapades av Maximilian Oskar Bircher-Benner, en pionjär inom naturmedicin och näringsriktig samt fullvärdig kost. Dr. Bircher, som arbetade i Zürich i Schweiz, har haft stort inflytande på våra ätvanor. Redan i början av 1900-talet påpekade han att cerialier, frukt och grönsaker har ett större näringsvärde än kött. Hans idéer om "solens mat" byggde på biologiskt naturliga ingredienser. Idag är Birchermüesli känt över hela världen. Men den ska inte förväxlas med müesli som kan köpas i butik. I en riktig Birchermüesli ligger ingredienserna i blöt över natten så att det blir till en mousseliknande konsistens, (müesli betyder liten mousse). Bär och vattnig frukt ska dock inte ligga i müeslin. De vätskar sig för mycket. Däremot går det bra att garnera med bär. Det här blir en ganska stor sats Birchermüesli men den kan samtidigt förvaras ett par dagar i kylskåp. 5 dl havregryn eller müesliblandning 2 dl mjölk 3 dl naturell yoghurt 1½ dl apelsinjuice saften från en halv citron ½ dl vispgrädde ½ dl farinsocker ¼ dl / 30 g rostade och hackade valnötter ½ dl russin 1 äpple, urkärnat och skuret i småbitar 1 päron, urkärnat och skuret i småbitar ½ banan, skivad 10 styck / 25 g vindruvor, urkärnade Till garnering: skivad banan jordgubbar druvor hackade valnötter Sprid ut havreflingorna i en ugnsplåt och rosta dem i 150° i 15-20 minuter. Vispa ihop mjölk, yoghurt, apelsinjuice och citronsaft. Vispa grädden fluffigt och tillsätt den i blandningen. Vänd därefter ner avsvalnade havregryn, farinsocker, valnötter, russin och alla frukter. Täck med plastfilm och låt stå i kylskåp över natten. Servera Birchermüesli i djupa skålar och garnera med extra frukt och hackade valnötter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista