Ny våg av nystartade småbryggerier

Mikrobryggerier expanderar kraftigt
9:31 min

Under de senaste 15 åren har världen upplevt en våldsam expansion för små ölbryggerier, ofta kallade mikrobryggerier. Inte minst i Sverige har småbryggerier poppat upp lite överallt, efter att ha varit utrotade sedan 60-talet. Just nu handlar det om en tredje våg av pyttesmå lokala bryggerier, samtidigt som några de av mer etablerade växer så det knakar. Karsten Thurfjell har hälsat på hos Björn Falkeström på Oppigårds bryggeri, som är inrymt på en bondgård utanför Hedemora, med många små byggnader på gården.

– Jag har fått bygga ut eftersom. Jag brukar jämföra med Carl Larsson; han byggde ju ut när barnaskaran växte och vi har byggt ut allt eftersom vi har fått större efterfrågan på våra öl, säger Björn Falkeström.
Oppigårds brygger ungefär 4300 liter per bryggning och drygt 20 000 liter per vecka.

Förr bryggdes allt öl på hemmaplan

Ölbryggning hemma på gårdarna är inget nytt, utan det var väldigt vanligt förr i tiden.
– På 1950-talet fanns det små bryggeri överallt och backar man ytterligare 50 år i tiden så bryggde man öl på varje bondgård, säger Björn Falkeström.

I dag måste man vara rätt gammal för att komma ihåg vad de lokala bryggerierna hette, innan allting köptes upp på 1960-talet och försvann in under några få bryggjättars namn. Men så i mitten av 1990-talet så började det hända saker igen.
– När vi gick med i EU blev det enklare att starta egna bryggeri och då startade de första i Sverige igen; t ex Nynäshamn, Nils Oscar och Jämtlands bryggeri.
Oppigårds sålde sina första flaskor öl 2004.
– Runt 2010 fullkomligt exploderade det och nu startas det väldigt många bryggerier och en del väldigt små, säger Björn Falkeström.

USA inspirerade Hedemorastilen

Utifrån ölperspektivet innebär Björn Falkeströms Hedemorastil en kraftig prägel av olika humlearomer, som jämfört med en vanlig standardlager ger en markant rikare smakpalett, med både fyllighet och fräschör, där beskan balanseras snyggt av citrus, grapefrukt, kanske äpple och persika.
– Dels gillar jag de här smakerna själv, men det har också funnits ett tryck från marknaden på öl, med mycket humle, säger Björn Falkeström.
Ölsorter med mycket humle påminner också mycket om öl-sorter från USA. Och USA är en stor influens för Björn Falkeström och många andra.
– Vi har ju länge prenumererat på amerikanska bryggeritidskrifter och deltar i forum om bryggeriteknik i USA. Dessutom är konsumenterna mycket intresserade av amerikansk öl, säger Björn Falkeström.
Den USA-inspirerade humlestilen har visat sig gå anmärkningsvärt bra till traditionellt vinvänliga maträtter. Men oavsett stil gäller för de flesta småbryggerier att man har en tydligare koppling till mat. Den mindre skalan och den lokala prägeln innebär att bryggarna ofta tar emot besök och har egen pub eller matservering, och Oppigårds är inget undantag.
– Intresset för att kombinera öl och mat ökar starkt hela tiden och det märker vi ju inte minst på restaurangsidan där en del vet precis vad de vill ha, och annars kan vi hjälpa till säger Björn Falkeström.

Karsten Thurfjell
karsten.thurfjell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".