Ingen tvärbana på Sturup

Det blir troligen ingen tvärbana på Sturup. Därmed slipper Svedalaborna den befarade bullerökningen från flyget. Istället tittar kommunerna kring flygplatsen tillsammans med Luftfartsverket på en framtida parallell start- och landningsbana.

– En parallellbana ger betydligt högre kapacitet, säger Lennart Björk, flygplatschef på Malmö Airport:

Att Luftfartsverket inte längre vill se en tvärbana hänger samman med den tekniska utvecklingen. Flygplanen klarar idag att landa på den befintliga banan oavsett var det blåser ifrån. För att möta den kanske tredubblade flygtrafiken på Malmö Airport efter år 2030 vill man då istället ha två parallella banor som inte stör varandra.

Men kommunerna runt flygplatsen behöver veta hur den kommer att växa i framtiden för att kunna planera var bostäder kan byggas utan att störas för mycket av flygbuller. Därför samarbetar nu Svedala, Lund, Staffanstorp och Malmö med Luftfartsverket för att göra en unik gemensam fördjupad översiktsplan.

– Det är viktigt att fastställa var en ny bana kommer att ligga när den kommer någon gång i framtiden. Det påverkar Lunds utbyggnadsplaner, säger Gunnar Jönsson, socialdemokrat och andre vice ordförande i byggnadsnämnden i Lund.

Kommunerna ska nu gemensamt titta på var en till bana gör minst skada för miljö och samhällsekonomi. Men det kan innebära att man till slut enas om en utbyggnad som kanske är sämre för någon av kommunerna.

– Det är viktigt att vi tillsammans hittar den optimala lösningen, säger Gunilla Nordgren (m), kommunstyrelseordförande i Svedala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista