Ystad kräver renare färjor

Ystad kommun tänker precis som Helsingborg sätta press på färjerederierna att minska sina utsläpp av avgaser. Detta efter att många oroliga Ystadbor klagat hos kommunen.

- Människor känner att det luktar avgaser och det är inte bara i hamnområdet utan även uppe i Backaområdet och Hälsobacken, säger Carl Johan Bernelid, miljöchef i Ystad kommun.

För att komma tillrätta med problemet avgasproblemet sneglar man på kollegorna i Helsingborg. I fjor gav miljööverdomstolen miljönämnden i Helsingborg rätt att tvinga färjebolagen som trafikerar Helsingborg-Helsingörleden att skaffa katalysatorer till sina fartyg. Domen var unik eftersom den gav kommunen rätt att ställa krav på företag som bedriver sin verksamhet på internationellt vatten.

Carl Johan Bernelid vill att man i Ystad ska minska utsläppen av bland annat kvävedioxid med 90 procent, men hur det ska gå till vill han inte säga.

- Vi vill tala om att så här mycket får du släppa ut eller så här mycket ska du reducera avgasutsläppen och sen är det upp till redarna att bestämma om man ska använda katalytisk avgasrening eller nån annan teknik, säger han.

Men rederierna har börjat visa skepsis mot att trafikera Ystad hamn. Unity Line kör numera hälften av sin trafik via Trelleborg istället.

- Det kan alltid tänkas att det är fel läge att pressa rederierna med miljökrav, men vi måste tänka på Ystadbornas hälsa, säger Carl Johan Bernelid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista