Tidningsavtal sägs upp

Sydsvenskan säger nu upp sitt samarbetsavtal med Skånska Dagbladet. Sydsvenskan vill köpa Skånskan, men Skånskans ägare vill inte sälja. Nu säger man istället upp annonssamarbetet.

Sedan nästan 20 år tillbaka så har Sydsvenskan och Skånskan ett samarbete, vilket bland annat innebär att Skånskans prenumeranter får Sydsvenskan hem i brevlådan på söndagar. Avtalet innebär också att Skånskan då får cirka åtta procent av söndagens annonsintäkter, eller cirka 30 miljoner kronor om året enligt branschpressen. Mycket pengar för ett företag som omsätter cirka 270 miljoner kronor.

- Sydvenskan och Skånskan har ju sagt upp avtalet många gånger så det är ju en rutin vi är ganska vana vid, säger Skånska Dagbladets VD Richard Kling som är inte orolig för att avtalet sagts upp.

För att skriva ett nytt avtal så kräver nu Sydsvenskan bland annat en för dem mer gynnsamt ekonomisk uppgörelse. Men Richard Kling är inte beredda att gå särskilt lång för att tillmötesgå Sydsvenskans krav.

- Vi tror inte att vi tappar några pengar. Vi har anlitat ett antal olika mediagurus som titta på detta och kommit fram till att vi, åtminstone kortsiktigt, kunde tjäna mera pengar på att gå själva, säger Kling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".