Reklam påverkar få inflyttare

I jakten på nya kommuninvånare väljer många kommuner mer eller mindre spektakulära sätt att marknadsföra sig. I Osby har man tillexempel gett bidrag på 25 000 kronor till ungdomar som flyttat ut för att studera men väljer att återvända till hemkommunen.

Men den här sortens marknadsföring fungerar dåligt säger Tomas Niedomysl som är bostadsforskare vid Uppsala universitet.

– Man förväntar sig att efter att man genomfört en sån här marknadsföringskampanj så kommer antalet inflyttade att öka. Men det gör det inte om man jämför med andra liknande kommuner som inte marknadsfört sig, säger Tomas Niedomysl.

Bidrag till återvändare
I Osby har man genom åren försökt på alla möjliga sätt att få folk att flytta till kommunen. Det har varit 25 000 kronor till återvändare, attraktiva tomter vid vattnet och bodagar tillsammans med andra kommuner i Nordöstskåne. Efter tillexempel bodagarna blir det fler samtal till kommunen av potentiella inflyttare, säger Gert Jönsson, som är näringslivsutvecklare i Osby.

- Frågorna har landat på olika ställen i vår kommunala verksamhet så det kan vara lite svårt att se den totala effekten, säger Gert Jönsson.

I andra Nordostskånska kommuner upplever man att evenemang som bodagarna fungerar, kanske mest för att de riktar sig till människor som redan bor i regionen, tillexempel i Malmö eller Helsingborg och som kan ha kvar samma jobb. Men de positiva inflyttningssiffrorna som just Osby visar upp kan hänga ihop med annat än reklamkampanjer. Sen 2002 stannar Öresundstågen i samhället och det är också något som kommunen tar fasta på i sin reklam på hemsidan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".