Äldres önskemål ska väga tyngre

Efter kritik från länsstyrelsen ändrar flera skånska kommuner sina rutiner för hur hemtjänstärenden ska handläggas, kommunerna ska bland annat bli bättre på att lyssna på de äldres egna önskemål.

De ändrade rutinerna kan göra det lättare att få hjälp med till exempel storstädning och fönsterputsning. Leif Ydrefelt är avdelningschef för biståndshandläggarna i Hässleholm, en av de kommuner som tidigare har fått kritik.

– Den senaste tiden har vi fått domar när det gäller fönsterputsning där man säger klart och tydligt också från kammarrättsnivå att det är skäligt att få fönsterputsning minst två gånger om året för att bostaden ska kunna hållas i ett skäligt skick. Det innebär att det här kommer att förändras, det som av tradition inte har funnits med, säger Leif Ydrefelt.

Anteckna äldres önskemål
Problemet har varit att äldreomsorgen av tradition satt ramarna redan vid första mötet med den äldre och informerat om vad för tjänster man kan välja ibland medan lagen säger att man har rätt att söka om precis vad som helst som gör att man får en skälig levnadsnivå i sin vardag. Nu ska biståndshandläggarna i Hässleholms kommun inta en mer lyssnande roll vid första mötet och anteckna den äldres önskemål. För kommer önskemålen på papper kan den äldre sedan överklaga kommunens biståndsbeslut. Inga-Lisa Nilsson i Hässleholm välkomnar de nya rutinerna.

– Det är ett stort steg framåt. För det har ju upplevts som att de talar om vad jag ska hjälp med, men jag vet ju bäst själv vad jag behöver hjälp med. Nu blir det antecknat och det är väldigt viktigt, jag tror detta blir mycket bättre än det gamla, säger Inga-Lisa Nilsson i Hässleholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".