Dyrt att stoppa trådbussar

Det politiska kaoset i Landskrona har till viss del orsakats av att höger- och vänsterblocket inte har kunnat enas om den trådbusslinje som man planerat att bygga i stan. Men projektet är redan långt framskridet, och det skulle bli mycket dyrt för kommunen att stoppa projektet.
- Infrastrukturen är i princip färdigprojekterad och den första bussen började byggas i början av november, säger Jörgen Johansson, chef för Tekniska verken i Landskrona. Kostsamt att bryta kontrakt Sedan kommunfullmäktige i Landskrona för ett år sedan beslutade att man skulle bygga en trådbusslinje har kommunen skrivit avtal med både den som skall bygga bussarna och busslinjen. Om man skulle bryta de kontrakten nu skulle det bli mycket dyrt, säger Jörgen Johansson. Men han vill inte spekulera i hur stor summan skulle bli. - Det är klart att jag har en egen uppfattning om vad det skulle kosta, men med all sannolikhet så går det här till en rättslig process, säger han. Inga signaler att avstyra projektet Hela projektet är i 40 miljonersklassen, och bara de tre bussarna, som redan är beställda, kostar 15 miljoner, och de leverantörer och underleverantörer som har knutits till projektet har redan hunnit arbeta upp vissa kostnader. Än så länge har Jörgen Johansson inte fått några order att avblåsa projektet, och om ingen drar i den politiska handbromsen inom kort, kommer trådbusslinjen snart att ta form i Landskrona. - Vilken vecka som helst sätter vi spaden i marken och börjar bygga fundament och stolpar som sedan skall bära upp elledningarna, säger Jörgen Johansson.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".