Bussreseföretag köper konkurrent

Det Malmöbaserade bussreseföretaget Scandorama blir överlägset störst bland bussresearrangörerna när de köper upp sin främste konkurrent, Ölvermaks Holiday.

Tillsammans kommer företagen ha cirka en fjärdedel av marknaden för långa bussresor och man kommer att kunna erbjuda bättre resor säger Scandoramas vd Johan Malmqvist.

– Bolagen tillsammans kommer att ha ett större och bredare utbud i form av olika resor, reslängd och hotellalternativ. Förhoppningsvis kommer vi att kunna erbjuda mer prisvärda resor eftersom vi får en starkare köpkraft och kan köpa in tillsammans, säger Johan Malmqvist.  

Två skilda företag
Ölvemarks och Scandorama kommer att fortsätta vara två skilda företag men viss verksamhet som till exempel IT och ekonomihanteringen kommer att skötas gemensamt för att göra samordningsvinster. Men uppköpet kommer inte att innebära några nedskärningar i personalen.

– Om vi nu kan utveckla båda de här två verksamheterna, var och en på sitt håll så innebär det att vi på sikt kan erbjuda fler arbeten. Hur många är svårt att säga i dagsläget men kanske kan vi erbjuda 30 eller 40 personer mer arbete på helårsbasis. Framförallt är det på reseledarsidan, säger Johan Malmqvist, vd på Scandorama.   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".