Ovanligt god turistsommar i nordväst

Trots sommarens regn och rusk har det gått ovanligt bra för besöksnäringen i de nordvästskånska kommunerna.

Förklaringen kan vara den kampanj som de nordvästskånska kommunerna har testat i samarbete med näringslivet under sommaren.

– Vi ser tydligt att beläggningen på våra olika anläggningar har ökat men det är frågan vad som är hönan och vad som är ägget, det hade kanske skett i alla fall men vi tror att den här kampanjen har påverkat i positiv riktning, säger Peter Danielsson, ordförande i samarbetet Skåne Nordväst.

Locka folk från mälardalen
”Välkommen till kontinenten”, heter den gemensamma satsningen som de tio nordvästskånska kommunerna ligger bakom tillsammans med näringslivet. Kampanjen har försökt locka besökare från Mälardalen genom att marknadsföra nordvästra Skåne.

– Spa-paketet i hotell Torekov har gått jättebra, Ven har ökat extremt mycket i år och Landskrona turistbyrå har haft jättemycket att göra med sina paket, berättar Cecilia Hellke, projektledare för ”Välkommen till kontinenten”.

Vill förlänga försöket
Under testperioden har man satsat drygt 500 000 kronor, där näringslivet satsat hälften, resten har de tio kommunerna betalat. Nu vill Skåne Nordväst att satsningen förlängs till tre år och breddas för att rikta sig även till andra än turister.

– I nästa steg hoppas vi även kunna locka till oss konferenser för att de på sikt kanske kan bli intresserade av att etablera sina företag här, säger Peter Danielsson.

Kampanj året om
En utökad satsning skulle kosta tre miljoner kronor per år och projektledaren Cecilia Hellke berättar hur man tänkt sig det fortsatta arbetet.

– Vi vill gärna att utbudet ska synas året runt därför har vi skapat en aktivitetsplan med sju kampanjer som sträcker sig runt hela året, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista