Helsingborg ökade sin snittpublik

På söndagen spelas den sista omgången av fotbollsallsvenskan. Efter ett sportsligt sett dåligt år har inget av de tre skånska lagen något att spela för och motgångarna påverkar också publikintäkterna, men inte hos alla.

Från fotbollslag som Landskrona Bois till hockeyklubbar som Malmö Redhawks, publiken sviker. Trelleborg i allsvenskan har underskridit sin budgeterade snittpublik med cirka 800 personer. MFF:s publik har varit en av allsvenskans högsta, men i den klubben är 13 800 ändå en besvikelse, liksom säsongen på plan. Publiken utgör ändå en mindre del av intäkterna, hos de flesta skåneklubbar mellan en fjärdedel och en femtedel. Högst andel har MFF med en tredjedel.

HIF ett undantag
Trots ett besvikelsens år i allsvenskan, utgör ändå HIF ett undantag. Helsingborg har ökat sin snittpublik till över 12 000 åskådare och därmed intäkterna med en miljon kronor.

– Det beror säkert på lite olika saker. Men vi jobbar väldigt aktivt med reklamkampanjer, vi har använt våra spelare väldigt aktivt i en reklamkampanj i år. Den har varit så lyckad att affischerna skäls nere på stan, de anses ha ett värde i sig själva, säger Paul Myllenberg, klubbdirektör i HIF

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".